Ilie Bolojan: În 2027, avem continuitate pe A3, dar fără Tunelul Meseș
Lucrările la Autostrada Transilvania accelerează
Lucrările la Autostrada Transilvania (A3) avansează într-un ritm susținut pe tronsoanele din județul Bihor, potrivit concluziilor rezultate în urma unei vizite de lucru efectuate pe șantier de premierul Ilie Bolojan și de directorul general al CNAIR, Cristian Pistol. Oficialii au verificat stadiul lucrărilor pe secțiunile Suplacu de Barcău – Chiribiș și Chiribiș – Biharia, unele dintre cele mai importante verigi lipsă din infrastructura rutieră a vestului țării.
Directorul CNAIR a subliniat mobilizarea foarte bună a constructorului român pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, un sector cu o istorie complicată, dar care în prezent înregistrează progrese vizibile:
„Împreună cu premierul Ilie Bolojan pe șantierul A3: mobilizare foarte bună a constructorului român între Suplacu de Barcău și Chiribiș! Astăzi am verificat în teren, alături de prim-ministru, stadiul lucrărilor pe această secțiune cu o lungime de 26,35 km. Este un șantier cu o istorie complicată, care acum, prin contractul derulat cu antreprenorul român (Construcții Erbașu), evoluează rapid. Cifrele de astăzi confirmă determinarea constructorului de a finaliza rapid lucrările: 505 muncitori și 237 de utilaje sunt pe șantier. Stadiul fizic a depășit 60%, iar evoluția pe structurile critice este vizibilă”, spune Cristian Pistol.
Potrivit șefului CNAIR, lucrările avansează inclusiv pe cele mai complexe structuri ale tronsonului, precum podul peste lacul de acumulare și viaductele din zonele cu relief dificil:
„Podul peste lacul de acumulare (km 6+655): structura emblematică a acestui tronson intră în linie dreaptă. Pe o cale se aplică vopseaua anticorozivă, iar pe cealaltă suprastructura este gata. Viaductul Valea Saldabagiului: s-au montat grinzile pe 3 deschideri și s-au consolidat fundațiile. Viaductele de la km 16 și km 17 (Valea Honțiu): grinzile sunt sus (24, respectiv 40 de bucăți), iar acum se lucrează la armarea și cofrarea plăcii de suprabetonare”, a precizat Cristian Pistol.
Obiectivul autorităților este deschiderea circulației pe această secțiune anul viitor, ceea ce ar permite un progres semnificativ pe întregul traseu al Autostrăzii Transilvania:
„Obiectivul nostru este să deschidem această secțiune anul viitor. Asta înseamnă că, în 2026, vom putea circula pe 200 de km din cei 270 km ai Autostrăzii Transilvania! Investiția de 884 milioane lei (fără TVA) este asigurată prin Programul Transport (PT). Demonstrăm că se poate construi rapid și în România, cu constructori români”, a adăugat directorul general al CNAIR.









La rândul său, premierul Ilie Bolojan a confirmat că lucrările se desfășoară conform graficului asumat și a oferit o imagine de ansamblu asupra celor două tronsoane aflate în execuție în județul Bihor:
Prim ministrul a precizat că tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, realizat de Construcții Erbașu, este la aproximativ 60%, cu termen de finalizare în octombrie 2026, iar aici se află una dintre cele mai impresionante structuri de infrastructură din Europa:
„Aici se construiește și viaductul de 1,8 km peste lacul de acumulare, a doua cea mai lungă structură de acest tip din Europa. Un proiect complicat, dar bine gestionat până în acest moment”, a menționat Ilie Bolojan, vineri, pe șantierul A3.
În ceea ce privește tronsonul Chiribiș – Biharia, cu o lungime de 28,5 km, acesta este realizat de asocierea Precon Transilvania – Citadina 98 și are un stadiu de execuție de 30%, termenul de finalizare fiind mai 2027. Finanțarea este asigurată din fonduri europene și de la bugetul de stat.
Premierul a subliniat importanța strategică a finalizării Autostrăzii Transilvania pentru mobilitatea națională și pentru economie:
„Prin finalizarea acestor tronsoane, cei care tranzitează Transilvania din Moldova, Bucovina sau nordul țării, vor ajunge mai repede în vestul Europei. Va scădea încărcarea traficului greu dintre Cluj și Oradea, cu beneficii pentru exportatori și pentru siguranța rutieră”, a spus Ilie Bolojan.
În perspectivă, continuitatea pe Autostrada Transilvania este estimată pentru jumătatea anului 2027, cu excepția zonei Meseș, unde execuția tunelului va dura mai mult:
„Până la mijlocul anului 2027, cu excepția zonei Meseș (Zalău), vom avea continuitate pe Autostrada Transilvania. Pentru zona tunelului, unde execuția durează 5 ani, soluția provizorie este utilizarea centurii Zalăului, astfel încât în 2028–2029 să putem circula complet pe acest culoar rutier important”, a adăugat premierul.
sursa foto: Cristian Pistol, Ilie Bolojan, via Facebook
