imagine-articol0_53127

 

De sambata a intrat in vigoare legea care stabileste tarifele maximale pentru politele de asigurari auto RCA si care nemultumeste pe toata lumea. Firmele de asigurari sunt nemultumite pentru faptul ca timp de sase luni nu au voie sa mareasca preturile, iar detinatorii de autovehicule sunt nemultumiti ca preturile sunt prea mari si criteriile de stabilire a lor nu sunt in concordanta cu realitatea. Este clar ca piata asigurarilor auto obligatorii este in haos. Haosul este dat de diferentele uriase de pret dintre ofertele companiilor de asigurari si lipsa unor criterii clare si obiective de stabilire a unor tarife RCA in functie de performantele asiguratului in ale sofatului. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) se pare ca a lasat piata asigurarilor auto total nesupravegheata. Cum se poate justifica pentru un sofer experimentat un cost de 200 de lei pentru sase luni la unele companii, iar la altele de aproape 500 de lei in cazul aceluiasi sofer? Care este rationamentul? De fapt, singurul rationament logic de care ar trebui sa se tina cont in calcularea unei asigurari, si anuma istoricul daunelor, este complet neglijat. Tocmai acest aspect ar fi putut face cu adevarat ordine; nu numai pe piata asigurarilor, ci mai ales in trafic, in randul soferilor. Istoricul fiecaruia ar fi putut separa soferii teribilisti, iresponsabili, sinucigasi, prosti, ori de-a dreptul analfabeti, care numai ei, psihologii care I-au consultat si politistii care I-au promovat la examenul auto stiu cum au luat permisul si soferii ceilalti, responsabili, atenti si prudenti. In alte tari, in calculul asigurarilor auto se tine cont inclusiv de numarul de puncte de amenda primite de respectivul sofer, chiar daca nu a produs vreo dauna in trafic, fiind considerat oricum un pericol potential. Cand ai stii ca daca esti un teribilist prost la volan ai avea de plata o asigurare de 5.000 – 10.000 de lei, nu ti-ar mai da mana sa gonesti ca nebunul cu masina. De la asta trebuia pornit.