Fara sa tetalieze cum este batjocorita de guvernul Dancila, comisarul european pentru politici regionale Corina Cretu spunea raspicat zilele trecute "nu mai accept insultele din partea Guvernului României". Si arata ca actuala guvernare este total impotenta, nepriceputa maxim si ineficienta pe de-a-ntregul. Da cu piciorul banilor europeni, pe care Bruxelles-ul ni-i pune pe tava, dar admnistratia Dancila nu-i in stare sa-i ia. Ba manifesta un dezinteres straniu, daca nu cumva dezinteresul este interesat, ca proiectele sa fie deturnate iar business-urile legate de acestea sa fie aranjate cu totul altfel decat prin bani europeni, care sunt mai controlati decat alti bani. Curios este ca denuntul vehement al Corinei Cretu vine tocmai din partea unui membru PSD. “nseamna ca e grav si aceasta a ales sa lase deoparte orice disciplina de partid si sa puna degetul pe rana.
În conferinta de presa sustinuta la Bruxelles, Corina Cretu a transmis raspicat guvernului Dancila ca exista bani pentru investitii în infrastuctura, însa acesta nu vine cu proiecte. Corina Cretu s-a referit explicit la autostrada Iasi – Târgu Mures, care este o prioritate pentru Comisia Europeana, dar pe care guvernul tarii noastre nu vrea sa o faca pe bani europeni.
"Este datoria mea ca si comisar european pentru politica regionala sa avertizez în toate statele membre, deci implicit si în România, despre riscul pierderii sau dezangajarilor de fonduri, mai ales în domeniul infrastructurii, având în vedere ca sunt lucrari complexe, care dureaza ani de zile; trebuie sa îmi fac datoria si sa spun atunci când o tara risca sa-si piarda sansa la dezvoltare pentru generatii întregi", a afirmat Corina Cretu la Bruxelles.
rn
S-au pierdut deja 2 miliarde de euro
din fondurile pentru transporturi
rn
"În cazul României, am facut eforturi extraordinare, în sensul ca am fazat foarte multe proiecte, în valoare de 3 miliarde de euro. Practic, am degrevat bugetul national de 3 miliarde de euro, bani care ar fi fost pierduti. Am ajuns la o rata de absorbtie pentru perioada 2007 – 2013 de peste 90%, în conditiile în care în 2014 am preluat-o de la sub 50%. Am aprobat proiecte retrospective, adica proiecte realizate, dar pentru care statul român platea credite BEI si BERD, am preluat salariile tuturor lucratorilor pe fonduri europene. S-au pierdut 2 miliarde de euro, din pacate, în domeniul cel mai vulnerabil si cel mai necesar pentru România, acela al transporturilor", a explicat Corina Cretu.
rn
Romania risca sa mai piarda
alte 800 de milioane de euro
rn
"Pentru perioada 2014 – 2020 facem eforturi supraomenesti sa evitam dezangajarile de fonduri", a subliniat comisarul european.
Cretu a precizat ca, la începutul anului 2018, riscul de pierdere era de 800 milioane de euro, dar lucreaza cu autoritatile române pentru a minimiza aceste pierderi, care sunt pe POR.
"Pe infrastructura nu exista deocamdata risc de pierderi pentru anul acesta, tocmai pentru ca avem proiecte fazate, proiecte care nu au fost terminate la timp, dar care consuma din aceasta perioada de programare si vor fi terminate. Si aceste proiecte fazate vor fi terminate si avem nevoie de proiecte noi, mature. Nu înteleg aceasta tensiune care s-a creat între mine si guvern, spunând lucrurilor pe nume. Avem bani la Bruxelles pentru proiecte de infrastructura, nu avem proiecte", a mai spus Corina Cretu, dezvaluind implicit ca guvernului Dancila nu-i convine ca spune lucrurilor pe nume.
"Chiar vreau sa va anunt public ca nu mai accept insultele din partea Guvernului României fata de munca pe care o fac (…) Din partea noastra (a Comisiei Europene – n.r.) exista toata disponibilitatea, dar atâta vreme cât nu avem proiecte nu avem ce analiza si nu avem deci ce finanta", a afirmat comisarul Corina Cretu.
rn
Corina Cretu a avertizat guvernul inca din primavara;
guvernul n-a miscat un deget, doar s-a simtit deranjat
rn
In primavara facea valuri scrisoarea de atentionare transmisa de Cretu guvernului, pe un ton destul de dur, ca riscam sa pierdem bani europeni daca nu muncim la proiecte pentru proiecte mari de infrastructura, de care avem de altfel atata nevoie.
"Sunt extrem de îngrijorata cu privire la planificarea si implementarea proiectelor de infrastructura de transport", a transmis comisarul european, într-o scrisoare catre premierul Viorica Dancila si catre ministrii Rovana Plumb si Lucian Sova, în care prezinta situatia "grava" în care se afla atragerea de fonduri europene pentru infrastructura de transport din România.
Deputatul salajean PNL Lucian Bode, presedintele Comisiei pentru Transporturi si infrastructura din Camera Deputatilor, a participat apoi, pe 20 martie, la Bruxelles, alaturi de europarlamentarul Daniel Buda, care si el este originar din Salaj, la o întâlnire de lucru cu Comisarul pentru Politica Regionala al Comisiei Europene, Corina Cretu, care este si ea salajeanca, din Napradea. Discutiile s-au axat pe deficientele sectorului de transporturi si infrastructura în ceea ce priveste atragerea fondurilor europene si implementarea proiectelor destinate dezvoltarii acestui sector, atât de important pentru România. A fost o noua incercare de a mobiliza guvernul, cei trei salajeni facand apoi demersuri in acest sens. Guvernul s-a aratat insa pe deplin insensibil.
rn
Guvernul condus de Dancila saboteaza fondurile
europene destinate Romaniei, prin incapacitatea sa
rn
"Mesajul recent al comisarului european Corina Cretu este a treia încercare de a transmite Guvernului PSD-ALDE ca sunt incompetenti în ceea ce priveste atragerea banilor europeni pentru proiectele de infrastructura.
În luna aprilie am facut publica scrisoarea doamnei Comisar prin care tragea un semnal de alarma în legatura cu modul dezastruos în care Guvernul României gestioneaza fondurile europene alocate prin POIM 2014 – 2020. La acel moment, Ministerul Transporturilor, Ministerul Fondurilor Europene si premierul Viorica Dancila au negat existenta acestei scrisori, declarând ca nu le este adresata. Aceasta minciuna a Guvernului ne arata cât de dezinteresati sunt în ceea ce priveste implementarea proiectelor de infrastructura.
Acesta nu a fost singurul semnal tras de la Bruxelles prin vocea doamnei Corina Cretu. A urmat în septembrie, la Cluj, o noua reactie, în care a reiterat lipsa de proiecte mature si faptul ca la Bruxelles nu au ajuns proiecte pentru a primi finantare europeana.
Acum, doamna comisar european le spune din nou ca varianta parteneriatului public – privat nu este agreata la Bruxelles, având în vedere faptul ca avem bani europeni pe care Guvernul este incapabil sa îi atraga. Mai mult, transmite raspicat ca autostrada Târgu Mures – Iasi are finantare europeana atât pentru Studiu de fezabilitate, cât si pentru constructie, începând cu anul 2021.
Pot sa va spun ca la nivel de comisie, în calitate de presedinte al Comisiei pentru Transporturi si Infrastructura am adoptat acte normative importante care contribuie la simplificarea proceselor de absorbtie a fondurilor europene. Unul dintre aceste acte a vizat înfiintarea Autoritatii pentru Reforma Feroviara, care are sarcina sa achizitioneze material rulant nou în valoare de aproximativ 253 de milioane de euro bani europeni. Procedurile, nici în ziua de azi nu au fost definitivate, cel mai probabil, optimist, vor finalizate anul viitor.
Dupa cum observam cu totii, acest Guvern mai degraba saboteaza procesul de absorbtie a fondurilor europene la capitolul infrastructura si sfideaza toate semnalele pertinente si argumentate venite din partea autoritatilor de la Bruxelles", spune deputatul salajean Lucian Bode.
rn
Cine este comisarul european Corina Cretu
rn
Comisar european pentru politica regionala din 2014 pana in prezent, Corina Cretu este si vicepresedinte PSD din 2011. A fost si vicepresedinte al Parlamentului European in 2014. Membru al Parlamentului European in perioada 2007 – 2014, Cretu a mai fost vicepresedinte PSD si in perioada 2005 – 2006. A fost senator în Parlamentul României intre 2004 – 2005, dar si consilier prezidential, purtator de cuvânt al presedintelui Ion Iliescu.
A facut Facultatea de Planificare si Cibernetica Economica la Academia de Studii Economice din Bucuresti intre anii 1985-1989.