- Persoanele fizice cu datorii de peste 5.000 de lei și firmele cu datorii de peste 20.000 de lei vor putea să-și plătească eșalonat datoriile la ANAF, în rate până în 2023.
Guvernul României a aprobat, vineri, o Ordonanță de Urgență care prevede prelungirea restructurării datoriilor, până în 2023, pentru persoanele fizice și juridice cu datorii mari la ANAF.
Actul normativ propus de Ministerul Finanțelor și adoptat de Executiv prevede prelungirea datei la care se raportează persoanele și firmele care au înregistrat obligațiile bugetare restante până la data de 31 decembrie 2021. Doar cele înregistrate până la această dată pot face obiectul restructurării.
Cei interesați trebuie să depună la ANAF o notificare privind intenția de restructurare a datoriei, iar până pe 31 iulie să întocmească cererea prin care solicită restructurarea datoriei către ANAF. După aceste etape, ANAF va întocmi un plan de rambursare a datoriei în mai multe tranșe, iar penalitățile și dobânzile vor fi eliminate după achitarea sumelor restante.
Nu pot face obiectul restructurării datoriei obligațiile bugetare principale și accesorii care reprezintă ajutor de stat de recuperat, acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, fonduri europene sau fonduri publice naționale aferente fondurilor europene, taxele vamale, accizele și taxa pe valoarea adăugată pentru care administrarea, cu excepția inspecției fiscale și a executării silite, revine Autorității Vamale Române; obligațiile bugetare rămase de plată ca urmare a unei restructurări care a eșuat.
„Precizăm că, pentru situaţia în care solicitarea de restructurare a obligaţiilor bugetare a fost respinsă de organul fiscal până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor pentru accesarea acestei facilităţii, contribuabilul poate relua procedura de restructurare şi depune o nouă notificare şi o nouă solicitare de restructurare dacă apreciază că poate îndeplini condiţiile prevăzute în OG nr.6/2019”, arată Ministerul Finanțelor.
Ordonanța include și norme care reglementează situaţia debitorilor care au depus solicitări de restructurare sau care au depus doar notificarea privind intenţia de restructurare şi nu au depus solicitarea de restructurare, până la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă.
În cazul celor care au depus doar notificarea privind intenţia de restructurare, ANAF are obligația de a emite, din oficiu, un nou certificat de atestare fiscală, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă. În acest caz, debitorul trebuie să aştepte noul certificat de atestare fiscală cu obligaţiile bugetare actualizate.