decembrie 5, 2025

Greva CFR-istilor ii lasa reci pe salajeni

imagine-articol0_39750

Angajatii CFR au oprit lucrul ieri dimineata, intre orele 7.00 si 9.00, in semn de protest, in urma esuarii negocierilor privind incheierea unui nou contract colectiv de munca. Potrivit purtatorului de cuvant al companiei CFR, Oana Branzan, 131 de trenuri de calatori au fost oprite in statii pe intreaga retea nationala.
Conform informatiilor primite de la reprezentantii CFR Zalau, doar doua trenuri au fost afectate de greva, si anume 4362 Jibou – Zalau, cu plecare la Sarmasag, si 4361 Sarmasag – Jibou. Greva spontana a CFR-istilor pare sa nu-i fi afectat pe salajeni. Asa reiese din ceea ce ne-au declarat reprezentatii CFR Zalau, care au spus ca cei care au avut de circulat in perioada protestului nu au pierdut nicio legatura importanta si „nu i-a afectat cu nimic”. Mai mult, reprezentantii ne-au comunicat ieri ca nu au primit nicio reclamatie de la calatori.

Acceleratul de Bucuresti

e singurul tren care conteaza
Zalaul nu se poate lauda cu mai mult de 20 de persoane care sa calce peronul garii intr-o zi. De multe ori, nici atatia nu sunt. Chiar daca Zalaul va avea in curand o gara mai ceva ca-n filme, ce se vrea sa aiba drept rezultat „cresterea traficului de pasageri in statia de cale ferata Zalau cu noua calatori pe zi”, e clar ca modernizarea garii nu-i va face pe zalauani sa circule mai des cu trenul. Doar nu se modernizeaza, nu se inmultesc si nu prind viteza trenurile odata cu gara. E limpede ca CFR-ul devine o cauza pierduta, cel putin in zona Zalaului. Trenurile sunt mai mult goale. In eventualitatea in care s-ar organiza o greva serioasa, singurul tren care conteaza cu adevarat si care i-ar afecta pe zalauani este acceleratul de Bucuresti. „Afectati ar fi calatorii care ar circula in momentul acela. Dar cum noi suntem rabdatori, rabdam”, ne-au spus ieri reprezentantii CFR Zalau.

CFR-istii vor salarii mai mari

si locuri de munca sigure
Federatiile sindicale din transporturile feroviare au amenintat inca din 15 aprilie ca ar putea declansa conflictul colectiv de munca din 23 aprilie, daca pana atunci nu vor fi incheiate noile contracte colective de munca, care sa tina cont de solicitarile salariatilor.
Printre nemultumirile sindi-calistilor de numara cele legate de nivelul salariilor, de eliminarea drepturilor angajatilor de a stop_coloanacalatori gratuit pe calea ferata si de faptul ca nesemnarea noilor contracte colective de munca ar putea duce la disponibilizarea a 2.500 de salariati de la CFR Marfa.
Potrivit CFR Calatori, pentru finalizarea si inregistrarea contractului colectiv de munca la Inspectoratul Teritorial de Munca Bucuresti, administratia companiei a prezentat organizatiilor sindicale mandatate o oferta finala, care cuprinde imbunatatirea incadrarii personalului pe clase de salarizare si a grilei de salarizare, corelata cu rezolva-rea punctelor ramase in divergenta, astfel incat sa se incadreze in li-mitele impuse de bugetul de venituri si cheltuieli aprobat de Guvern, respectiv de cresterea fondului de salarii cu 2,4 la suta.
„Oferta administratiei inseamna transpunerea in castigurile individuale ale salariatilor a unei cresteri, in medie cu 4 la suta si fara concedieri colective de personal. Cresterea salariului brut lunar pentru functiile cu numarul cel mai mare de salariati pot fi in medie de 5,13 la suta pentru functiile de sef tren si conductor tren, 5,68 la suta – pentru functiile de mecanic locomotiva-automotor si revizor tehnic vagoane, 4,65 la suta – lacatus montator agregate energetice si de transport si electrician montator de instalatii electrice la mijloace de transport, 2,67 la suta pentru functiile de tehnician, contabil, inginer, economist si sef serviciu” potrivit unui comunicat CFR.
Administratia CFR Calatori apreciaza ca, in contextul bugetar impus, sunt create toate premisele astfel ca, prin incheierea unui nou contract colectiv de munca, salariatii CFR Calatori sa beneficieze de aceste drepturi.
CFR Calatori sustine, in acelasi context, ca organizatiile sindicale mandatate au solicitat o majorare salariala de 10 la suta. Reprezentatii companiei avertizeaza ca, deoarece Contractul Colectiv de Munca pe anii 2012-2014 a expirat la 19 aprilie 2014, in situatia in care organizatiile sindicale mandatate nu semneaza noul contract colectiv de munca, toti salariatii vor beneficia doar de drepturile actuale prevazute in contractele individuale de munca, iar salariile raman la valoarea actuala.