Comisarii Gărzii de Mediu din întreaga țară vor demara controale tematice privind conformarea agenților economici la obligația de înscriere în baza de date a Sistemului Garanție Returnare, procedură obligatorie până la data de 28 februarie.

Controalele se vor derula în perioada 01-31 martie 2023 și îi vizează pe producătorii, importatorii și comercianții de produse care fac obiectul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR).

Nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă se sancționează cu amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 de lei.

”Controlul va implica toate comisariatele județene ale GNM și îi va viza pe producătorii/importatorii și comercianții de băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1l şi 3l). Pentru o gestionare mai eficientă a deșeurilor la nivel național și pentru creșterea gradului de reciclare, Guvernul României și-a asumat implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalajele de băuturi”, precizează Garda Națională de Mediu.

Ce prevede SGR

Sistemul Garanție Returnare reprezintă un sistem prin care cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.

Taxa se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.

După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.

De asemenea, pentru informații și suport privind înregistrarea în platforma SGR, RetuRO pune la dispoziție un call center – 021 207 00 09 – număr cu tarif normal apelabil din orice rețea, disponibil de luni până vineri între orele 09:00 -18:00, cu excepția sărbătorilor legale.