decembrie 5, 2025

Garajele pe post de sura in spatele blocului ocupa 5.300 de locuri de parcare in Zalau

garajele-pe-post-de-sura-in-spatele-blocului-ocupa-5300-de-locuri-de-p02_59615

Primaria Zalau spune ca 58 la suta din garaje ocupa spatii degeaba in oras. Garajele din Zalau ocupa "o resursa esentiala de teren" de (66.808 mp) in oras, adica aproape sapte hectare, cam cat 14 terenuri de fotbal.

rn

Primaria Zalau arata in Planul de Mobilitate Urbana realizat in 2016 ca daca s-ar demola cele 3.245 de garaje existente in oras s-ar realiza 5.300 de noi locuri de parcare.
Primaria dezvaluie in acest document ca 58 la suta dintre garaje nu sunt construite cu scopul de a parca un autoturism. Dar marea dezvaluire consta de fapt in aceea ca Primaria are cunostinta ca garajele sunt doar dughene pentru depozitare care fura din spatiul zalauanilor, care tanjesc dupa locuri de parcare.
"Din vizitele pe teren s-a constatat ca un numar semnificativ din aceste garaje sunt folosite pentru alte scopuri decât depozitarea autoturismelor. De asemenea, suprafata acestor garaje variaza între 6 mp si 75 mp, aspect care face ca o parte din ele sa fie subdimensionate (inutilizabile pentru parcare) sau supradimensionate. Luând în considerare o suprafata între 14 mp si 20 mp ca un optim pentru un garaj, putem constata ca doar 42 la suta din garajele cu autorizatii temporare pot fi considerate eficiente. Celelalte 49 la suta sunt mai mari de 20 mp sau 9 la suta sub 14 mp fiind practice neutilizabile pentru parcare.
Aceste garaje ocupa o resursa esentiala de teren (66.808 mp) care poate fi eficientizata prin transformare în parcari la sol (5.300 locuri) sau în parcaje multietajate hidraulice (15.900 locuri)" se arata in documentul Primariei Zalau.

rn

In Dumbrava Nord si in Bradet sunt cele mai multe

rn

Primaria Zalau spune ca cele mai multe garaje care ocupa spatiu unde se pot realiza parcari moderne sunt in cartierele Dumbrava Nord si Bradet.
"Zonele cu cel mai mare numar de garaje cu autorizatii temporare sunt Dumbrava Nord, Dumbrava II, Bradet si Stadion. În completarea acestor zone, exista un numar însemnat de garaje amplasate si în spatele locuintelor colective care marginesc principalele artere ale municipiului", spune Primaria Zalau.
Pe strada Simion Barnutiu sunt amenajate 334 de garaje, pe Bulevard, in spatele blocurilor sunt 302 garaje, pe strada Tudor Vladimirescu exista 251 de garaje, iar pe Gheorghe Doja 104 garaje.

rn

Dughenele ridicate ilegal nu se darama,
dar macar nici nu se mai pot construi

rn

Foarte mare parte din garajele din Zalau sunt ridicate ilegal, fara autorizatie de contructie, incropite in general din resturi de materiale de constructii, acoperite cu ondulin sau nylon.
Daca Primaria Zalau, prin Directia Urbanism – Serviciul Inspectia in Constructii, le-ar demola, asa cum scrie legea, pe locul unui garaj se pot face aproape doua locuri de parcare. N-ar fi rau, in conditile in care ne batem in continuare aproape cinci zalauani pe un loc in care sa ne lasam masina. Pentru ca Zalaul are amenajate aproximativ 4.500 de locuri de parcare, din care 2.618 sunt parcari de resedinta si alte 1.900 sunt parcari publice. Numarul de autovehicule este insa undeva la 25.000 la nivelul municipiului.
Viceprimarul Zalaului, Teodor Balajel ne spune ca in Zalau exista 3.243 de garaje si copertine, din care 2.275 sunt autorizate si 968 neautorizate, toate construite pana in 2005.
Desi se cunosc proprietarii garajelor construite ilegal, Primaria Zalau nu i-a obligat sa demoleze constructiile hidoase, preferand sa castige cate putin de pe urma lor, autorizate sau nu, prin taxe.
Partea buna, dar care poate fi considerata o masura duscriminatorie fata de cei care au garaje, este ca acum nu se mai poate construi fara autorizatie. Daca, totusi, te bate gandul, vei primi amenda intre 1.000 – 100.000 lei si esti pus automat sa demolezi constructia.
De prin 2014 a fost infiintat in cadrul Primariei Zalau Serviciul Inspectia in Constructii, tocmai cu acest scop, de a identifica, sanctiona si stopa contructiile ilegale. De cand functioneaza acest serviciu specializat in identificarea constructiilor ilegale, in ultimii 4 ani, nu au fost identificate garaje construite ilegal. Pe semne ca inspectorii au bagat frica in zalauni.

rn

Zalauanii cu garaje voteaza peste doi ani,
dar voteaza si cei care nu au unde parca

rn

Primaria Zalau nu demoleaza garajele construite ilegal in trecut pentru a ne face loc de parcare, desi i-ar fi foarte la indemana sa-i someze pe proprietarii dughenelor neautorizate sa le faca disparute. O explicatie ar fi ca ca nu se incumeta nimeni sa demoleze garajele hidoase pentru ca edilii isi pun votantii in cap. Si nu reusesc sa estimeze cati votanti ar castiga daca i-ar ferici cu locuri de parcare. Nu mai vorbim ca orasul ar scapa de aspectul hidos al dughenelor. Si-s multi care ar vota si numai pentru asta.
Deocamdata, Primaria mai darama pe ici pe colo cate un garaj care sta in calea amenajarilor curente prin cartiere. Spre exemplu, ne spune viceprimarul Balajel, in trimestrul 2 si 3 din anul acesta vor fi demolate aproximativ 30 de garaje in zonele unde se executa lucrari de modernizare (zona Penny Market, strada Closca, strada Sfanta Vineri, cartierul Porolissum).
Insa cu 15 garaje daramate pe trimestru, Zalaul va scapa de hidoasele constructii abia pe la sfarsitul secolului, pe cand vom fi oale si ulcele.

rn

Primaria Zalau demoleaza mai usor
un etaj de bloc decat un garaj-dugheana

rn

Pe strada Cascadei din Zalau, unde exista doua constructii de locuinte colective cu cate 6 apartamente, proprietarul a incercat sa triseze si, in loc sa construiasca cladirile cu pod, asa cum prevede PUZ-ul din zona, proprietarul a construit ilegal si mansarda. Inspectorii in constructii din cadrul Primariei Zalau l-au obligat pe proprietar sa demoleze mansarda contruita ilegal, iar acesta s-a si conformat si a inceput demolarea mansardei. Din puzderia de garaje construite ilegal, nu i s-a cerut nimanui din Zalau sa darame vreunul.