decembrie 5, 2025

Gara din Zalau – o rusine de 6 milioane de euro

imagine-articol0_52313

Zalaul este printre putinele orase resedinta de judet aflate la periferia infrastructurii feroviare. Ceea ce inseamna ca la noi trenul ajunge mai mult de forma, nu este un mijloc de transport public eficient. Avem in schimb o gara modernizata recent, in 2014, cu 6,3 milioane de euro. O gara in care nu prea opresc trenuri, iar calatorii ii numeri pe degete.

Am poposit mai bine de o ora ieri dimineata in gara din Zalau. Din placere jurnalistica. Era pustiu. O doamna statea linistita la ghiseul de bilete. Nu era picior de calator. Justificat, pentru ca nici trenuri nu sunt. Pe toate panourile de afisaj, care mai functioneaza, se vede ca urmatorul tren va fi abia la ora 14.20 si merge spre Carei, iar la ora 14.30 vine trenul de Jibou. O anomalie care ne-a surprins a fost ca gara se inchide la ora 21.00, desi la ora 22.00 mai este un tren.
Mai marii garii din Zalau au ales sa monteze langa panourile electronice de afisaj de pe primul peron doua steaguri – al Romaniei si al Uniunii Europene. Steagurile au fost amplasate in asa fel incat nu mai poti vedea nimic pe panourile de afisaj de la peronul unu. Cosurile de gunoi sunt atarnate cu sarma. Pasajul subteran este si el un pericol. Cand ploua, scarile sunt alunecoase. Pe langa asta, la o ploaie mai zdravana pasajul se inunda.
Gara din Zalau a fost terminata in luna mai a anului 2014. Cu toate ca proiectul de modernizare a Garii din Zalau a fost aprobat de Ministerul Transporturilor în anul 2008, lucrarile au început în vara lui 2012. Initiativa a apartinut deputatului Mirel Talos, fost PNL-ist, acum la ALDE. Valoarea totala a proiectului se ridica la 6,3 milioane de euro. La momentul inaugurarii, Ministerul Trasnporturilor sustinea ca modernizarea Garii Zalau Nord va avea drept rezultat icresterea traficului de pasageri cu noua calatori pe zii. Gara din teorie nu seamana cu cea din practica.

Trenuri putine si deloc imbietoare

Zalaul a ajuns treptat sa fie o periferie a infrastructurii feroviare, prin care trec doar trenuri stop_coloana personal în directiile Sarmasag, Tasnad, Jibou si Dej. Spre Bucuresti te poti îmbarca în singurul vagon de clasa a doua care se leaga la Jibou de trenul spre Capitala. Conditiile de calatorie în acest unic vagon Zalau – Bucuresti nu sunt tocmai ceea ce numim azi confort sau macar conditii decente. O ironie la investitia abia finalizata de peste sase milioane de euro pentru modernizarea garii din Zalau, prin care se mai perinda aproximativ 20 de calatori pe zi. Cu alte cuvinte, avem gara modernizata, dar nu avem trenuri. Din Zalau spre Bucuresti se putea ajungea în urma cu trei ani si cu un vagon de dormit, un vagon cuseta si un vagon de clasa I, care plecau din Zalau într-o garnitura cu alte doua sau chiar trei vagoane de clasa a doua. Zalauanii se urcau în vechea gara din Zalau în cuseta spre Bucuresti si nu mai trebuiau sa schimbe niciun tren pâna în capitala.
Situatia calatoriilor cu trenul din Zalau spre întreaga tara s-a înrautatit însa în ultimii trei ani. Vagonul de dormit, vagonul cuseta si vagonul de clasa I au fost scoase. Zalauanii care vor sa ajunga la Bucuresti circula în regim de personal pâna în Jibou. Daca vor la cuseta, aici schimba vagonul cu unul din trenul de noapte Satu Mare – Bucuresti. Problema pe care foarte multi calatori o mai reclama este si ca legatura spre Bucuresti vine abia dupa o jumatate de ora dupa ce ajung la Jibou si ca trenul Zalau – Jibou circula cu o viteza maxima de 35 de kilometri pe ora.