Fondul Monetar Interna-tional a cerut autoritatilor romane sa elimine subventiile acordate companiilor de stat cu datorii mari la buget. In replica, oficialii Ministerului Economiei spun ca doar sapte din cele zece ar avea capacitatea de a rezista fara banii pe care statul ii pompeaza. De celelalte trei, respectiv Compania Nationala a Huilei, CFR Infrastructura si CFR Calatori, s-ar alege praful.
Expertii straini le-au sugerat oficialilor de la Bucuresti sa ia masuri, pline de logica, de altfel, si anume sa inchida ori sa privatizeze firmele care nu s-ar descurca pe cont propriu. Nu de alta, dar intr-o perioada in care fiecare banut economisit cantareste atat de greu in sacul statului, sa arunci cu miliarde de lei in stanga si-n dreapta este o strategie sinucigasa. La ce folos sa ne incapatanam sa facem frectie la piciorul de lemn? Firmele in cauza nu sunt in stare, de ani buni, sa faca profit, iar groapa cu datoriile pe care le inregistreaza se adanceste de la o luna la alta. Si indiferent cu cati bani va mai contribui statul prin subventii, probelemele nu vor disparea.
Ba mai mult, promovarea unei astfel de masuri nu ar fi deloc corecta, in conditiile in care companiile private nu au nici cea mai mica sansa de a fi scutite de la plata restantelor pe care le au catre bugetul consolidat al statului. Din contra, se aleg cu conturile blocate, iar penalizarile curg inca din prima zi de intarziere.
Potrivit ANAF, cei mai mare zece datornici au cumulat, la finele lunii septembrie, datorii totale de 6,41 miliarde de lei, aproape jumatate din suma revenindu-i tocmai Companiei Nationale a Huilei.