Parlamentarii au propus in propus in primavara acestui an modificarea Codului fiscal astfel incat firmele din Romania sa fie obligate sa sponsorizeze asociatii, fundatii si alte entitati non-profit, precum si sectorul sportiv, anual.
Motivul? Faptul ca sectorul sportiv nu poate sa se bazeze (doar) pe fondurile publice, iar legislatia actuala si facilitatea fiscala oferita celor care sponsorizeaza nu este suficienta pentru a impinge firmele cu venituri tot mai mari an de an sa vireze ceva fonduri si in sprijinirea sportivilor din tara noastra.
Astfel, aceste cheltuieli cu sponsorizarea si cele privind bursele private vor deveni obligatorii pentru societatile comerciale care activeaza in Romania, potrivit propunerii, in limita a 30% din impozitul pe profit datorat. De asemenea si pentru impozitul platit de microintreprinderi pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile cu sponsorizari si/sau mecenat si cu bursele private. Sumele care nu se scad vor fi reportate in urmatorii sapte ani consecutivi.
"Un procent din valoarea sponsorizarilor trebuie sa fie directionat catre ramurile sportive stabilite prin HG…/2019. Un procent din valoarea sponsorizarilor acordate sportului, vor fi alocate sportului scolar, pentru activitatea Asociatiilor Sportive scolare, infiintate conform legislatiei in vigoare", se prevede in proiect atat la impozitul pe profit, cat si la cel pe veniturile microintreprinderilor.
In prezent, sponsorizarile si actele de mecenat sau sprijinirea acordarii de burse nu sunt obligatoriu de efectuat de catre nicio societate comerciala privata. Cele care o fac sunt atrase sa faca acest lucru de regimul fiscal al acestor sponsorizari – ele se scad din impozitul care s-ar fi dus oricum la stat, in mod limitativ insa si daca entitatile catre care fac sponsorizari si acte de mecenat sunt inscrise intr-un registru special al Fiscului.
Anul trecut, s-a dat posibilitatea microintreprinderilor sa-si deduca si ele cheltuielile cu sponsorizarile din impozit. Conditia, anul trecut, era ca entitatile beneficiare sa fie furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat. S-a renuntat, intre timp, la aceasta cerinta si s-a cerut ca banii sa mearga numai la entitatile inregistrate intr-un registru special al Fiscului – registru care a venit foarte tarziu, spre neplacerea multor asociatii si fundatii.
Initiatorii spun ca limita deducerii acestor cheltuieli nu e suficient de incurajanta pentru firme, iar acordarea deducerii la sponsorizarile facute de microintreprinderi doar catre entitatile furnizoare de servicii sociale a pus structurile sportive "intr-un mare con de umbra".
"Excluderea structurilor sportive de la dreptul de a beneficia de sponsorizare de la microintreprinderi nu numai ca incalca principiul egalitatii de sanse, dar aduce un mare prejudiciu sportului romanesc, creand si un precedent periculos", spun initiatorii (reamintim ca acum se pot face sponsorizari catre orice entitate care e inregistrata in registrul Fiscului cu scopul de a primi astfel de sponsorizari deductibile, chestiune care nu e amintita in expunerea acestui proiect, desi e in vigoare nu de putina vreme). Pe fondul "discutiilor interminabile privind finantarea sportului doar din fonduri publice", initiatorii puncteaza ca e necesar ca efortul financiar pentru sustinerea sportului romanesc sa treaca usor-usor din sarcina administratiei publice centrale si locale "pe umerii actantilor privati din sportul romanesc". De asemenea, spun acestia, desi produsul intern brut national creste anual, la fel si cifra de afaceri a firmelor, legea sponsorizarii este total nefunctionala (totusi, nu ea face obiectul acestei propuneri legislative).
Momentan aceasta propunere legislativa nu se aplica. Trebuie adoptata si de catre deputati, apoi promulgata de presedintele statului, iar dupa toti acesti pasi va aparea in Monitorul Oficial.