Din prima zi a acestui an, statele de salarii trebuie arhivate de către angajatori pentru o perioadă de numai cinci ani, comparativ cu 50 ani, cât era termenul până acum. Măsura se poate aplica doar dacă angajatorul depune, pentru veniturile vizate, declarația informativă privind impozitul reținut la sursă pe beneficiari de venit (formularul 205) sau declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate (formularul 112).

E important de menționat că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru o perioadă de 50 de ani.

O altă noutate contabilă o reprezintă faptul că firmele nu mai pot fi dizolvate pentru nedepunerea situațiilor financiare anuale, a raportărilor contabile sau a declarației de inactivitate. În schimb, vor putea fi amendate. Teoretic, măsura e în vigoare din noiembrie 2022, dar se poate aplica începând cu bilanțurile care trebuie depuse în 2023.

Tot din acest an, multinaționalele și companiile autonome trebuie să întocmească și să publice un raport cu informații legate de impozitul pe profit, dacă obțin venituri de peste aproximativ 750 de milioane de euro, în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive. Noua obligație de transparență se aplică începând cu exercițiul financiar 2023.

Din 29 ianuarie 2023, se modifică și lista faptelor care se trec în cazierul fiscal al contribuabililor, persoane fizice sau juridice, urmând a fi incluse sancțiuni precum nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal a situațiilor financiare interimare, nerespectarea obligației privind auditarea situațiilor financiare interimare sau nedepunerea situațiilor financiare interimare.