Mai sunt doar trei zile din campania electorală pentru alegerile prezidențiale. Campanie săracă mai ales sub aspectul ideilor politice; bogată în schimb în mizerii. S-au remarcat doar primii doi candidați, ai celor mai puternice partide, Victor Ponta din partea PSD, și Klaus Iohannis din partea Alianței Creștin Liberale (PDL și PNL). S-au remarcat din păcate prin atacuri personale și acuze. A lipsit cu desăvărșire lupta între ideologii și programe. A lipsit viziunea pentru următorii cinci ani pentru Romănia. Fiecare a țintit acolo de unde a mizat că poate obține voturi, prin orice mijloace. Ponta a dat tot ce s-a putut, din postura de șef al Guvernului, pentru pensionari, pentru defavorizați, pentru populația săracă în general (dar majoritară) care așteaptă mereu să li se dea. Iohannis a transmis mesaje electoratului de dreapta, celor din cămpul muncii, celor preocupați ca instituțiile statului să funcționeze cu adevărat, iar mediul economic să prospere.
Candidatul Elena Udrea nu avea cum să rămănă neobservată, doar că ea s-a adresat mai mult tinerilor, în mediul online, apărănd pe toate site-urile în costum alb, cu fustă mini, spunănd că își dorește o Romăniei Frumoasă. L-a avut ca veșnic partener pe Traian Băsescu, ceea ce ne-a dus cu găndul la fostul premier Emil Boc, care nu ieșea din vorbele președintelui Băsescu.
Candidatul Călin Popescu Tăriceanu a încercat să reamintească electoratului căt de bine ne-a mers cănd era el premier, perioadă în care trăiam “ca-n sănul lui Avraam” cu bani împrumutați de la bancă. Pe plan local, oamenii lui Tăriceanu s-au mai remarcat prin racolarea de peneliști în PLR.
Surprinzător, Monica Macovei a făcut impresie bună reamintind poporului că ea a înființat DNA, o instituție cu succes la public în aceatsă perioadă, după cazurile celebre pe care le-a rezolvat și pe care le vedem zilnic la TV și cu o atitudine de comdamnare a politicii actuale. Fără mijloace financiare, cu o campanie concentrată mai mult pe site-urile de socializare și pe vizitele în teritoriu.

Multă maculatură

Primii doi candidați au avut un buget suficient pentru a oferi oamenilor și ceva material. Ca materiale de campanie, PSD a împărțit pixuri, brichete inscripționate cu numele candidatului, pliante, bannere, afișe electorale. PSD a mai dat tricouri roșii, neinscripționate, celor care au dat like paginii de facebook a lui Victor Ponta. Au dus o campanie agresivă, pe ușa din dos. stop_coloana Echipele de campanie ale PSD au luat la pas fiecare cartier și fiecare comună din județ pentru a-i îndemna pe sălăjeni să voteze Victor Ponta. Social-democrații au umplut cutiile poștale cu material publicitar. Deloc greșit cănd spunem publicitar, pentru că mesajele sunt vădit construite să seducă electoratul, nu să-l instruiască. Să nu uităm de pliantele electorale trimise prin poștași în mediul rural care spun că Iohannis va tăia pensiile, așa cum a făcut Boc, un mesaj cu impact în mintea electoratului de vărsta a treia.
Klaus Iohannis a trimis în Sălaj pixuri, brichete, flyere informative cu prezentarea candidatului și prioritățile acestuia, calendare, afișe electorale, bannere, cartoline cu “Aici e Iohannis” – de pus la ferestre. Ultimele sosite sunt pancardele pe care scrie “Eu sunt Iohannis”. Susținătorii candidatului își fac poze cu aceste pancarde și le pun pe facebook.
Tăriceanu a trimis și el sălăjenilor pixuri și calendare, dar și afișe electorale și pliante, în număr mai mic decăt ceilalți candidați.

Dezamăgire…

Maria Topan din satul Cernuc, comuna Grăbou, spune că de data aceasta nu a primit nimic de la reprezentanții partidelor politice. Ana Bonțe, din satul Ban, comuna Bănișor, ne-a spus că nu a primit cadouri în această campanie. Doar în sat a văzut căteva afișe lipite pe stălpi și pe porțile oamenilor. Nici la Stărciu, comuna Horoatu Crasnei, nu au ajuns pixuri sau brichete la toată lumea. Mariana Pop spune că nu a primit nimic încă.

Cu ce am rămas din campanie

Victor Ponta s-a remarcat prin glumițe la adresa președintelui Băsescu și a contracandidaților săi, dar și prin nenumăratele promisiuni și pomeni electorale. De la Klaus Iohannis am rămas cu cu mesajul că este “un om am faptelor” și al “lucrului bine făcut”. Elena Udrea este “bună” și vrea o “Romănie frumoasă”… ca ea. Monica Macovei a luat poziția justițiarului determinat, iar Tăriceanu ne propune bunăstarea despre care am și uitat cum arată.