40 la suta dintre romani resimt efectele crizei in foarte mare si mare masura, conform celui mai recent studiu de piata, realizat de MEDNET Marketing Research Center, in Bucuresti si in orasele mari din tara, in perioada 16-23 noiembrie.
17,1 la suta dintre respondenti afirma ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3 la suta, in mare masura. Este mic procentul celor care raspund ca, in acest an, criza nu i-a afectat deloc (12,3 la suta). Comparativ cu inceputul anului, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura este in crestere de la 28,6 la suta in februarie la 36,4 la suta in noiembrie, in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere de la 38,7 la suta, la 26,6 la suta.
Cele mai afectate se declara a fi femeile de 55-65 ani, cu un nivel de educatie sub liceu si cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie. Efectele pe care criza le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la pierderea locului de munca (22,4 la suta), reducerea salariului (43,9 la suta), pierderea sau diminuarea beneficiilor extrasalariale (20,7 la suta), cresterea ratelor din cauza devalorizarii leului (22,8 la suta).
Alte efecte mentionate au fost cresterea preturilor, lipsa comenzilor/contractelor, inchiderea firmei, pensia mica in raport cu cheltuielile, inghetarea si intarzierea platii salariilor, devalorizarea leului, aparitia prudentei. 28,8 la suta dintre cei chestionati nu si-au modificat comportamentul de consum, in timp ce 71,2 la suta si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine.
Cei care nu si-au schimbat comportamentul se declara ca fiind afectati intr-o foarte mica masura sau deloc de criza, tineri, fara copii, au venituri peste 3.000 lei/familie si studii superioare.