Evaluare Națională plus examen de admitere la liceu. Propunerile MEN schimbă radical metodologia
- Legea educației aduce, pentru absolvenții claselor a VIII-a, și admitere la liceu, pe lângă Evalurea Națională. Promoția 2028 ar putea fi prima ”victimă” a noii Legi
Ministrul Deca este de părere că, la liceele unde se înregistrează concurență dovedită în ultimii ani, se vor putea organiza concursuri de admitere. Dar, Evaluarea Naţională va rămâne în forma actuală în noile legi ale educaţiei, a precizat ministrul Educației, în cadrul unei conferințe de presă.
„Evaluarea naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care îl urmează în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs. Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil. De exemplu, pentru chimie-biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv”, a precizat Ligia Deca, în prezentarea proiectelor noilor legi.
Examenul de Evaluare Națională va susținut de toți elevii din clasa a VIII-a, iar repartizarea computerizată va fi după eventualul examen de admitere.
”Evaluarea Națională e pentru toată lumea. Toți elevii dau examenul de Evaluare Națională. După aceea, dacă vor dori, pe profilele pe care va exista această ofertă, vor putea da și examen de admitere. Repartizarea computerizată va fi după aceste două etape”, a spus ministrul.
În clasa a VIII-a, elevii vor primi o recomandare din partea consilierului școalar privind ruta profesională cu cea mai mare șansă de succes.
Potrivit proiectelor prezentate, examenul/concursul de admitere la liceu ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul următor intrării în vigoare a legii. Dacă legea ar intra în vigoare anul acesta, prima promoție de clasa a VIII-a care ar absolvi gimnaziul sub noile reglementări și ar susține atât evaluare cât și examen de admitere ar fi elevii care intră în clasa a V-a în septembrie 2024.
O parte a locurilor, ocupate prin admitere, iar o parte, prin repartizare computerizată
Ministrul Deca a explicat că pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată. Dintre cele 40%, 10% vor fi alocate cu prioritate elevilor cu cerinţe educaţionale speciale sau elevilor de etnie rromă.
Potrivit datelor prezentate, admiterea la liceu pentru filierele teoretice/tehnologice permite organizarea, după evaluare națională, a două probe de admitere organizate la nivelul liceului, cu subiecte standardizate, naționale – pentru maximum 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate. Două treimi din elevii din cadrul liceelor teoretice/vocaționale vor proveni din filiera teoretică/vocațională. Iar locurile neocupate prin examen de admitere se vor ocupa prin repartizare computerizată, organizată după admiterea la liceu. Ligia Deca a mai precizat că subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională.
Un liceu nu va putea organiza examen de admitere în anul școlar următor pentru specializările unde nu s-au ocupat toate locurile prin examen.
Potrivit proiectelor prezentate, concursul de admitere la liceu ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul următor intrării în vigoare a legii.
Dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a V-a ar da admiterea la finalul clasei a VIII-a pe regulile din proiectul de lege, în anul vara anului 2028, potrivit surselor Edupedu.ro.

Proiectul este bun, poate un pic prea generos, nu vor fi fonduri pt toate propunerile. Oricum, e un pas înainte, ne îndepărtăm irevocabil de cea mai neagră perioadă din istoria învățământului românesc, începutul anului 1990 că, tot a binevoit să crape „filozoful” care era ministru atunci.