Problemele din sistemul educațional au fost unul din subiectele abordate în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de la Prefectura Sălaj, de marți, 21 septembrie.

Dascălii încă așteaptă majorările salariale promise cu ani în urmă, în timp ce elevii trebuie să se mulțumească la ore cu cadre didactice mediocre, deoarece salariile din sistem nu sunt destul de atrăgătoare pentru absolvenții de elită ai facultăților.

“Învățământul se află în ultimul sfert al sistemului de salarizare, ceea ce în niciun caz nu va aduce în învățământ absolvenții de învățământ superior, în calitate de profesori, de care sistemul educațional ar avea nevoie. Dacă nu se va modifica legea în așa fel încât salariile din Educație să devină atractive pentru absolvenți, învățământul nu va avea nicio șansă să aducă pe piața forței de muncă acei absolvenți de care România va avea nevoie”, a afirmat liderul FSLI Sălaj, Eusebiu Lehene.

O problemă spinoasă la care dascălii așteaptă încă rezolvare este cea a salariilor. Acestea nu au fost aduse deocamdată la nivelul stabilit.

“În nvățământ, problemele persistă. O parte sunt probleme moștenite, o parte sunt probleme noi. M-aș referi la componenta salarială. Dacă la apariția Legii 153 o parte din salariile celor din sectorul bugetar au fost majorate începând cu data apariției legii, cum este cazul Sănătății, în sistemul educațional majorările salariale prevăzute de lege s-au prelungit până în 2022. Ar fi trebuit, conform legii, ca anul trecut, în septembrie, să avem o întregire, pentru că nu e vorba de o majorare salarială, ar fi trebuit să mai avem una la 1 septembrie, am avut parte de o amânare din partea guvernului de atunci, în anul trecut, avem parte de o nouă amânare în momentul acesta, astfel încât salariile în sistemul educațional sunt, încă, doar un fragment din ceea ce ar fi trebuit să fie. Asta în condițiile în care, din punct de vedere salarial, sistemul educațional este plasat -probabil asta e importanța pe care guvernele o acordă Educației – la începutul ultimului sfert al grilei de salarizare. O mare parte din salariații din învățământ se află încă în apropierea salariului minim pe economie. În sistemul educațional, cu toate că există deja un regulament de sporuri, având în vedere că Ministerul Educației nu l-a aprobat încă, nu putem aplica sporurile care s-ar acorda unor anumite categorii de salariați. Și mă refer la personalul nedidactic, în special”, a explicat sindicalistul.

“După apariția Legii 153 privind salarizarea în sectorul bugetar, o parte din prevederile acestei legi au fost aplicate greșit de către ordonatorul principal de credite, Ministerul Educației. Mă refer la trecerea dintr-o tranșă de gradație în alta, precum și la modul de calcul al anumitor drepturi salariale. Pe toate aceste situații am avut procese, pentru că am constatat că singura cale prin care poți ajunge la dreptate în România este procesul în instanță. Și aici am avut surprize în sensul că, după ce pe anumite categorii de drepturi am câștigat procesele la Tribunalul Sălaj, o parte au fost respinse de către Curtea de Apel. Este decizia lor, am respectat-o, dar, mergâng mai departe, la Înalta Curte de Casație și Justiție ni s-a dat dreptate. În situația aceasta, Ministerul Educației a dat dispoziții privind modul de calcul al salariilor în sectorul bugetar, dar doar pe anumite categorii de drepturi, așa încât, în momentul acesta, în sistemul educațioal este o harababură totală în ceea ce privește modul de calcul al salariilor”, a explicat Eusebiu Lehene.

Pe de altă parte, dascălii nu pot primi momentan nici sporul de doctorat, din cauza unor neclarități legislative.

“A apărut acel Ordin privind acordarea sporului de doctorat. A fost suspendat printr-un alt Ordin al Ministerului Educației. În urma atacului în contencios administrativ formulat de către organizațiile sindicale, Ordinul a fost suspendat dar nici până în acest moment nu s-a revenit, conform legii, asupra acordării acestui drept. Sunt o sumedenie de probleme”, a conchis liderul FSLI Sălaj.

Prefectul Dari Toma, cadru didactic la bază, consideră că, în prezent, un dascăl cu 25 de ani vechime, cu câteva ore suplimentare, are un salariu rezonabil. Recunoaște însă că și un debutant în sistem ar avea nevoie tot de acel salariu pentru a se putea descurca.