La fiecare început de an școlar, toți dintre noi, indiferent dacă suntem elevi, părinți sau profesori, sperăm ca acesta să fie unul cu multe realizări. Agitația, emoția și nerăbdarea sunt legate de acest început atât pentru elevii mai mari, dar mai ales pentru cei din clasele mici.
Din păcate, începutul anului școlar 2020-2021 este atipic din cauza pandemiei de coronavirus, care a făcut ca acesta să fie unul trist și fără prea mult fast, așa cum eram obișnuiți în anii trecuți. Incă de la primele ore ale dimineții, rând pe rând, elevi alături de părinți așteptau ca porțile unităților de învățământ să se deschidă pentru a-i primi pe școlari.
Un început de an școlar nou și neobișnuit, atât pentru cadrele didactice cât și pentru elevi. Prezența fizică la școală va trebui făcută ținând seama de anumite reguli, iar una dintre ele, poate cea mai importantă, folosirea măștii de protecție.
Imaginea aceea cu sute de copii care treceau pragul şcolilor cu braţele pline de flori, cu ghiozdane noi, alături de părinţi şi bunici, dar şi a dascălilor care îi primeau zâmbind şi cu braţele deschise, a rămas undeva, departe. Elevii abia așteptau să se întâlnească și să-și povestească întâmplările din timpul vacanței. Acum poartă mască și stau la cel puțin un metru unii față de alții.
Anul școlar a început fără festivități de deschidere
Festivitățile care ar fi trebuit să fie organizate odată cu debutul noului an școlar au fost anulate. Doar cei mici au avut parte de câteva activități restrânse, pentru a nu uita prima lor zi de școală. Activitatea didactică se va desfășura după trei scenarii, în funcție de situația epidemiologică din fiecare localitate.
In județul Sălaj, 317 unități de învățământ vor funcționa după scenariul 1, adică școlarii vor participa zilnic la cursuri cu respectarea măsurilor de protecție, iar 23 de școli vor funcționa după scenariul 2, acolo unde elevii vor participa zilnic la cursuri, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
Ce măsuri trebuie să respecte școlile în contextul pandemiei
Potrivit Ordinului comun pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor sau a instituţiilor de învăţământ, în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirii cu virusul SARS-CoV-2, băncile trebuie aşezate la un metru una de alta, astfel încât să se asigure distanţarea fizică, sau trebuie dotate cu separator acolo unde spaţiul nu permite acest lucru.
Fiecare şcoală a fost obligată să identifice un spaţiu de izolare temporară a cazurilor suspecte de Covid-19. Pentru limitarea răspândirii infecţiilor, fiecare elev îşi va păstra locul în bancă. De asemenea, trebuie evitate experimentele practice care necesită mişcare sau interacţiunea strânsă între elevi, iar aceştia nu se vor muta din sala de clasă în laboratoare. La orele de sport nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea.
Ordinul mai conţine şi un ghid privind măsurile sanitare şi de protecţie ce trebuiesc respectate: purtarea obligatorie a măştilor pentru elevi şi cadrele didactice, atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul recreaţiei, igiena riguroasă a mâinilor, realizarea curăţeniei şi dezinfecţiei în şcoli, limitarea şi separarea contactului între elevi din clase diferite, neparticiparea la cursuri a preşcolarilor sau elevilor care au simptome caracterisitce Covid-19. Masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor, iar accesul părinţilor sau a persoanelor străine în şcoală este interzis. În situaţii deosebite se pot face excepţii, fiind necesară aprobarea conducerii unităţii.