Manuale cu zeci de formule in fiecare pagina, exercitii greoaie din care majoritatea elevilor nu inteleg nimic si formarea de competente doar la nivel declarativ. Asa arata scoala romaneasca dupa 20 de ani de experimente ale ministrilor educatiei si combinarea unor sisteme al caror efect principal este supraincarcarea programei scolare potrivit unui raport al Societatii Academice Romane.
Conform documentului, elevii romani sunt pur si simplu bombardati cu informatii pe care nu le pot corela, ceea ce face ca in Romania sa se inregistreze o situatie inversa fata de cea intalnita in vestul Europei. Anume, in timp ce in Anglia si in tarile nordice, absolventii domina masiv piata specialistilor in meseriile ingineresti de varf si in inventica, avand pe de alta parte rezultate modeste la olimpiadele internationale, in Romania, o mica parte dintre elevi castiga prin traditie competitiile mondiale, insa majoritatea covarsitoare a scolarilor nu raman la finalul studiilor nici macar cu competente de baza.
Coordonatorul proiec-tului „Iesirea scolii din mediocritate”, Cristian Hatu, stabileste si o proportie: 5% -elevi de varf, 95%, „absolventi de zona gri”. Iar calitatea invatamantului se reflecta in mod direct in economie, tara noastra aflandu-se la coada clasamentelor in ceea ce priveste competivitatea fortei de munca, ocupand locul 85 la nivel mondial.