Dezastrul de la simularea Evaluării Naționale dovedește, pentru a nu știu câta oară în ultimii ani, că sistemul educațional din România este depășit. Nu are cum să fie eficient, când la simulări majoritatea elevilor sălăjeni au luat note între 4 și 5, iar procentul de promovare e abia 49,15 la sută. Adică, chiar dacă subiectele sunt de nivel mediu, nici cu multă indulgență nu reușesc elevii să ia măcar un 5. Învățământul a decăzut mult. Nici unul din nenumărații miniștri reormatori nu s-a priceput să schimbe ceva în bine. Părinții se plâng de profesori că nu predau mai nimic și că trebuie să-și dea odraselele la ore în particular, că programa e prea încărcată, evident, cu lucruri nepractice. Profesorii se plâng că elevii nu sunt interesați de învățătură și că nici nu sunt plătiți suficient. Elevii se plâng că subiectele sunt grele, că de multe ori nici nu fac în clasă ce li se cere la examene. Fiecare are partea lui de dreptate. Pentru că e haos. Elevii ies neinstruiți pe bandă rulantă din școală. Materie primă de calitate, elevi cu abilități, ies rebuturi din licee, dezorientați. stop_coloana Se duc lupte crâncene pentru a se păstra ora de religie în școli din interese meschine. Sistemul chiar are nevoie de ajutorul lui Dumnezeu, dar în primul rând are nevoie de oameni capabili să-l schimbe. Nu are nevoie de un minister care habar nu are ce vorbește. Vorbește după examene de promovabilitate, adică oamenii de acoo nu au minima educație să înțeleagă sensurile în limba română. Pentru că promovabilitate înseamnă capacitatea de a fi promovat, iar promovarea înseamnă că s-a luat, propriu-zis, examenul. Atâta timp cât preocuparea va fi menținerea de catedre ale multor profesori slabi, depășiți, care nu țin psul cu timpurile, iar interesele elevilor nici nu intră în discuție, să nu ne așteptăm la rezultate mai bune, nici la simulări, nici la examene. Și, ce e mai important, după examene tinerii pornesc în viață.