decembrie 5, 2025

Elevii din clasele mici vor fi mai instruiți grație “interdisciplinarității”

imagine-articol0_42304

Ministerul Educației Naționale (MEN) a lansat în dezbatere, săptămâna trecută, programele școlare pentru clasele a III-a și a IV-a, după care vor fi create și noile manuale școlare, inclusiv în format digital. După ce le studiază, dascălii trebuie să completeze un chestionar referitor la viitoarele programe, pentru a aduce informații, opinii sau sesizări.
Cei care au analizat programele școlare consideră că elevii sunt sufocați de materia stufoasă, care are elemente prea dificile pentru vârsta elevilor, referindu-se la faptul că se prevede introducerea procentelor și zecimalelor la matema-tică, printre altele.
Dascălii cu care am vorbit ieri ne-au spus că e, într-adevăr, materie mai multă pentru clasa a IV-a, însă programa e menită să îi ajute pe elevi să învețe treptat, deoarece pragul dintre clasele a IV-a și a V-a este mare și mulți elevi întâmpină dificultăți. Prin introducerea unor elemente din clasa a IV-a, trecerea va fi mai ușoară pentru elevi. Din cele explicate de dascăli, acum se realizează predare de tip integrat bazat pe interdisciplinaritate. Cu alte cuvinte, se încearcă integrarea cunoștințelor din toate domeniile științei. Din acest motiv, elevii învață materia “Matema-tică și explorarea mediului”, nu doar “Matematică”, la clasa I și clasa a II-a, de exemplu. E ca un puzzle pe care elevii, împreună cu dascălii, trebuie să-l descifreze, folosind nu doar ele-mente din matematică, ci și elemente din natură, precum și științe care se leagă de domeniul matematicii. stop_coloana Însă toate aceste cunoștințe din domeniul științelor, precum fizica, se pretează la vârsta elevilor, adică sunt explicate pe înțelesul lor. La fel și în cazul materiei “Comunicare în limba română”. Dacă până acum se făcea separat citirea, separat gramatica, separat vocabularul, acum toate se fac într-un conglomerat, exercițiile de gramatică, de vocabular, de compunere, de scriere bazându-se pe textul citit.
Pe scurt, prin interdisciplinaritate se încearcă completarea tuturor golurilor pe care elevul le-ar putea avea dacă ar învăța doar ce ține de o materie, fără să se facă legături cu alte materii. Potrivit dascălilor, ideea de interdisciplinalitate se pretează foarte bine la clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, urmând să se treacă în continuare la clasa a III-a și clasa a IV-a.
Potrivit lui Remus Pricopie, ministrul Educației, noile manuale digitale pentru clasele I și a II-a au un grad mai mare de interactivitate și se axează pe ideea de interdisciplinaritate.