Elevii de la API vor reconstitui ”Experimentul Eratostene” și vor afla circumferința Pămantului
Elevii de la Colegiul Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” Zalău își propun să reconstituie „Experimentul Eratostene”, prin care să determine circumferința Pământului pe baza cunoștințelor acumulate la orele de matematică și fizică, dar și la alte discipline conexe, cum ar fi astronomia. Experimentul se va reconstitui în cadrul unui proiect-pilot, în perioada 19 – 20 martie, ce vizează dezvoltarea competențelor de învățare interdisciplinară prin metoda experimentului științific.
Potrivit coordonatorilor de proiect, profesorii Maria Pop și Mirel Matyas, grupe de elevi vor fi instruiți din punct de vedere teoretic cu privire la modul de realizare a ”Experimentului Eratostene”, prin care se poate determina, folosind cunoștințe minime de matematică (geometrie și trigonometrie) circumferința Pământului. „Elevii noștri vor colabora cu elevi din alte școli din Europa și din lume, pentru a corela datele obținute din realizarea experimentului. Este de fapt o reeditare a celebrului experiment prin care matematicianul și astronomul grec Eratostene din Cyrene (cca 276 – 194 î.Hr) a reușit pentru prima dată în istoria umanității să calculeze circumferința Pământului. Practic, Eratostene a observat că în ziua echinocțiului de primăvară (momentul astronomic când ziua este egală cu noaptea), la amiază Soarele nu lasă umbre în localitatea Syenne (azi Assuan), din Egiptul antic. În același moment al zilei și la aceeași stop_coloana dată, în Alexandria – oraș situat aproximativ pe același meridian (diferența de aproximativ 2 grade fiind neglijabilă), Soarele lasă o umbră ce reprezintă aproximativ 1/50 din circumferința unui cerc. Aceasta corespunde unui unghi la centru de 7 grade și 12 minute. Cunoscând distanța dintre cele două localități, pe baza unui calcul matematic simplu, Eratostene a determinat circumferința Pământului ca fiind de aproximativ 39.690 km”, explică coordonatorii proiectului.
Proiectul propune reconstituirea acestui experiment în preajma zilei de 21 martie – ziua Echinocțiului de Primăvară. Elevii, având la îndemână materiale simple confecționate de ei (băț cu lungimea de un metru, riglă gradată, fir cu plumb, ruletă), vor măsura umbra lăsată de băț la orele 12 în ziua de 20 martie 2015. Datele obținute de ei, vor fi introduse pe platforma proiectului, unde vor fi corelate cu datele elevilor din orașe aflate în alte țări participante la proiect, situate aproximativ pe același meridian (la înscriere au fost introduse coordonatele geografice obținute prin GPS).
