Inainte de a publica articolul "Consiliul Judetean-Majorari serioase la tarifele de salubrizare" am cerut celor de la ECODES un rezumat a celor discutate la intalnirea cu primarii din judet in sala de Consiliul Judetean Salaj, de miercuri 29 ianuarie 2020, raspunsul la solicitare l-am primit in 30 ianuarie 2020 si pentru ca dorim sa avem un raport de colaborare cu ECODES, in interesul cititorilor, il publicam integral asa cum ne-a fost transmis si va rugam sa-l parcurgeti cu atentie pentru ca sunt chestiuni care ne privesc pe toti, mai ales pe cei care dorim sa avem localitati curate:

rn

"Pentru o întelegere corecta a arhitecturii institutionale si tehnice a Sistemului de Management Integrat din judetul Salaj (SMID), facem urmatoarea precizare: in prezent în cadrul SMID Salaj activeaza 3 Operatori si anume SC Brantner Servicii Ecologice SRL, aflat în Contract de delegare cu Consiliul Judetean Salaj, având ca obiect principal al Contractului administrarea Centrului de Management Integrat Dobrin, a celor 3 Statii de transfer ( Crasna, Sinmihaiu Almaşului, Surduc), precum si monitorizarea celor 4 depozite neconforme ( Crişeni, Jibou, Cehu Silvaniei si Simleu Silvaniei) închise prin Proiectul cu finantare externa.La CMID Dobrin functioneaza facilitati tehnologice moderne si performante printre care Statia de tratare mecano-biologica, Statia de sortare, Depozitul ecologic, etc.
Operatorii de Colectare si Transport sunt SC Brantner Environment SRL (CT1) care presteaza Serviciul în cele 17 UAT-uri aflate în aria teritoriala a Contractului de delegare nr. 479/07.12.2016, si Asocierea SC Instal Ros SRL SC Cleanman SRL care activeaza pentru 44 de UAT-uri arondate Contractuluide delegare nr. 777/25.09.2018. La ambele contracte, Delegatarul este "ADI ECODES Salaj. Referitor la actuala procedura de majorare a tarifelor, precizam ca ea trebuie abordata exclusiv si imperativ în baza unor prevederi legislative, obligatorii pentru autoritatile locale si pentru Operatorii din domeniul salubritatii si anume: OUG 74/2018 care, sub incidenta Directivelor Europene (DIRECTIVA (UE) 2018/851 A PARLAMENTULUI EUROPEAN sI A CONSILIULUI din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deşeurile) instituie aplicarea unei taxe de 80 lei /tona de deseu depozitat cu precizarea expresa si imperativa de a fi inclusa în tarifele generatorilor de deseuri ( populatie, agenti economici, institutii, etc). Aceasta taxa se aplica în mod etapizat, 30 lei/tona începând cu 1 ianuarie 2019 si 50 lei/tona incepând cu 1 tanuarle 2020. Aceasta taxa a fost impusa ca obligatie legala din considerentul descurajari comportamentului poluant, insalubru si nesanatos al populatiei si pentru stimularea si motivarea populatiei sa colecteze selectiv, astfel incât, în depozitul ecologic sa se elimine doar componenta reziduala a deseului menajer (ceea ce din pacate nu se întâmpla întotdeauna). Resursele financiare rezultate din aplicarea acestei taxe nu constituie un venit pentru Operatori, virându-se lunar de catre Proprietarul/Administratorul depozitului – in cazul nostru SC Brantner Servicii Ecologice SRL – catre Administratia Fondului de Mediu. O alta prevedere legislativa, obligatorie la nivelul Uniuni Europene, dar si la nivel national pentru firmele private este majorarea salariului minim, realizata de catre Guvern în anii 2019 si 2020. Aceste prevederi legislative, ambele cu caracter obligatoriu, constituie elementele care determina o anumita majorare a tarifelor aplicate in cadrul Contractelor de delegare. In aplicarea acestei Legislatii, cu buna credinta, Consiliul Judetean Salaj a adoptat Hotarârea nr. 4/27.01.2020 privind majorarea tarifelor pe care Operatorul CMID Dobrin ( SC Brantner Servicii Ecologice SRL) le factureaza celor 2 Operatori de Colectare si Transport mai sus nominalizati, cu includerea de 50 lei/tona pe cantitatea de deşeu menajer depozitat.
Majorarea acestor tarife obliga ADI "ECODES Salaj" sa includa in tarifele existente majorarile provenite de la Operatorul CMID Dobrin, pentru a putea sustine echilibrul contractual si a respecta spiritul si litera Legii care reglementeaza aceasta taxa într-un registru sanctionatoriu pentru slaba preocupare de respectare a
cerintelor colectarii selective.
In acest context conturat mai sus, a fost convacata A.G.A. pentru data de 29.01.2020 care include 62 de membri asociati, reprezentanti at 61 UAT-uri si Consiliul Judetean Salaj. Membrii asociati aferenti Lotului 1, cele 17 UAT-uri pentru care presteaza
Serviciul de Colectare si Transport SC Brantner Environment SRL au dat un vot negativ propunerilor de majorare, urmand ca, dupa discutiile cu Operatorul, conducerea ADI "ECODES Salaj si membrii asociati sa se convoace o noua întâlnire care sa clarifice situatia de blocaj care se poate contura in perspectiva neaplicari voluntare a unor prevederi legislative ferme si obligatori
Pentru Contractul de delegare nr.777/25.09.2018 având ca operator delegat Asocierea SC Instal Ros SRL-SC Cleanman SRL, cei 44 membri asociati au votat cu majoritate pentru Proiectul de hotarâre vizând majorarea de tarife care se impune a fi aplicata începând cu ianuarie 2020, asa cum prevede legislatia in materie. Pentru informarea corecta a opiniei publice, în judetul Salaj, atât în zonele urbane, cât si în cele rurale, chiar si cu aceasta majorare, tarifele se situeaza sub nivelul celor practicate în majoritatea judetelor si municipiilor, iar SMID din judetul Salaj este printre primele si putinele care functioneaza în sistem integrat la nivel national, ceea ce incumba responsabilitatea autoritatilor locale, dar si a Operatorilor, de a asigura derularea calitativa a Contractelor de delegare existente, a serviciilor prestate la un nivel cât mai aproape de nivelul performant si costisitor al investitiilor realizate prin Proiectul cu finantare europeana, în valoare de cca 35 milioane de euro."