Societatea Citadin Zalău, cea care administrează cimitirul din municipiu, are de gând să mărească tarifele pe care le practică. Motivele invocate țin de majorarea salariului minim, creșterea prețurilor materiilor prime și scumpirile la energie.

Reprezentanții societății spun că prețurile actuale sunt cele folosite și de către DGADP Zalău în
anul 2018, moment în care activitatea a fost transferată către Citadin SRL, cu precizarea că nici DGADP nu avea actualizate aceste tarife din anul 2010.
“Din studiul pieței am constatat că în special la săparea gropilor tarifele se situează la nivelul de 1.000 lei/groapa. Referitor la luarea coroanelor (1 oră x 2 persoane): în momentul de față înmormântările se fac în cel mai îndepărtat loc față de locul unde este amplasat containerul, ca urmare distanța este mare, iar coroanele întotdeauna sunt mai multe de 4 bucăţi, câte se pot duce la un transport. Referitor la identificare loc de înhumare – 1 oră: sunt situaţii în care defunctul are cumpărat loc, dar aparținătorii nu mai cunosc locaţia mormântului (de multe ori se pierd și câte 2 ore până se găsește locaţia), apoi mai este situaţia în care locul de înmormântare se atribuie la deces, situaţie în care se parcurg 2,4 km (dus-întors), plus deplasările în interiorul cimitirului. Referitor la participarea la slujba religioasă (4 persoane x 2 ore): în general, o înmormântare durează o oră și jumătate, dar aparținătorii și participanții la înmormântare vin mai repede, iar rudele pleacă mai târziu”, explică Citadin, în documentul trimis la primărie, prin care solicită aprobarea majorării tarifelor.
În momentul de față, activitatea din cimitir se desfășoară cu 5 persoane, din care una se ocupă cu programarea ceremoniilor, încasarea tarifelor și alte activități administrative, iar 4 persoane prestează activitatea de săpare a gropilor, transportul decedatului la groapă, igienizarea capelei etc.

Contract de concesiune pe locurile de veci

Citadin are în plan introducerea contractului de concesiune pentru locurile de veci, argumentând că, în acest fel, se va asigura o mai bună gestionare a spațiilor și o mai bună întreținere a acestora.

“Având în vedere obiceiurile creştine privind înhumarea morţilor în zona Transilvaniei și aspectele de ordin social și moral, precum şi faptul că nu este specifică zonei procedura de dezhumare (eliberarea locului de veci), considerăm că durata contractului de concesiune se va putea prelungi la solicitarea moştenitorilor/ familiei/ aparţinătorilor, cu plata unei redevenţe pentru perioada aprobată. Având în vedere cele mai sus menţionate, propunem ca valoarea redevenţei să se stabilească la nivelul preţului mediu de achiziţie a unui metru pătrat de teren pentru extinderea cimitirului, respectiv 55 lei /mp/ 20 ani. Locurile de veci se vor atribui numai pentru decedaţi, câte un loc sau două locuri alăturate pentru decedat şi soţul supravieţuitor, dacă solicitarea se face simultan, pe baza certificatului de deces, și sunt atribuite pe o perioadă de 20 ani, cu condiţia ca locul să fie îngrijit”, precizează societatea care se ocupă de cimitir.

Cât costă înmormântarea

Noul tarif propus pentru săparea gropilor este de 550 de lei, respectiv 665 lei dacă include montare podișor.

Tariful pentru catafalcare cu utilizarea capelei va fi 650 de lei, respectiv 350 de lei fără utilizarea capelei.

Tariful de înhumare în cavou, care include și igienizarea acestuia, este de 240 de lei. Dacă se dorește inclusiv scoaterea apei din cavou, prețul urcă la 320 de lei.

Prețul propus pentru un abonament anual de întreținerea a mormântului este de 235 de lei, iar întreținerea ocazională se taxează cu 60 de lei.

Salubrizarea mormântului, adică luarea coroanelor uscate și măturat, costă 80 de lei.

Confecționarea unui podișor pentru mormânt din cherestea de rășinoase, de 5 cm, costă 402 lei.

Completarea cu pământ pentru un mormânt de o persoană costă 110 lei, iar pentru unul de două persoane, 160 de lei.

Transportul decedatului cu maşina de la capelă la locul de veci costă, potrivit propunerii, 105 lei.

Proiectul de hotărâre privind aprobarea noului Regulament și a noului Caiet de sarcini al serviciului de administrare a domeniului public și privat al municipiului Zalău – activitatea de administrare, organizare, funcționare și întreținere a cimitirelor și prestarea de servicii funerare, a modelului Contractului de concesiune a locurilor de înhumare și a prețului concesiunii, precum și a tarifelor aferente activităților prestate a fost pus în transparență decizională pe site-ul și la sediul primăriei. Eventualele sugestii și opinii pot fi formulate până în data de 12 aprilie, inclusiv.

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică, până în data de 12 aprilie.