In urma cu patru ani si mai bine, cand Eugen Balanean a fost ales din randul consilierilor viceprimar al orasului Jibou, acesta a avut ideea salutara de a propune realizarea unui drum de centura in partea estica a orasului. Motivatia era cat se poate de plauzibila, avand in vedere ca mijloacele de transport de mare tonaj „brazdau” centrul urbei, fapt ce a dus si duce inca la distrugerea carosabilului, poluarea fonica si nu in ultimul rand la fisurarea peretilor de la imobilele din vecinatatea caii rutiere.
Propunerea a fost aprobata in Consiliul local cu oarecare entuziasm, ca mai apoi aceasta sa fie lasata… mai moale si trasa pe linie moarta. Un functionar din cadrul Primariei Jibou, marturisea mai zilele trecute ca nu s-a vrut construirea centurii, ca fostul prim edil n-au avut tregere de inima sa se implice in actiune, ca un fel de „lasa-ma sa te las” era in toata povestea. Cand Eugen Balanean a sesizat aceasta stare de lucruri si si-a dat seama ca propunerea sa are nesansa de a rancezi prin ungherele birocratiei a demisionat din functia de viceprimar. Timp de patru ani drumul de centrura din Jibou a fost mediatizat mai mult ca oricare obiectiv din zona. S-au scris zeci de articole pe aceasta tema, s-au facut promisiuni cu carul, numai ca acea concretete la care se astepta lumea se incapatana sa prinda contur. Cel mai adesea era invocata problema exproprierilor, care pana la alegerile locale din mai anul trecut era piatra de poticnire de neinlaturat. Spun pana la alegerile din mai anul trecut, pentru ca atunci, prin votul jibouanilor, inginerul Eugen Balanean a devenit liderul comunitatii. Printre primele obiective ale noului primar de Jibou se afla si realizarea investitiei „Drum de Centura-Est Jibou”, pe care insusi el a lansat-o in urma cu patru ani. Daca timp de patru ani exproprierea terenurilor prin care urmeaza sa treaca artera rutiera nu a fost rezolvata, iata ca acum, doar in sapte luni, dupa spusele primarului Balanean „s-a rezolvat problema exproprierilor in totalitate,sumele au fost platite integral proprietarilor”. In jur de 180 de posesori de terenuri si-au primit drepturile ce li se cuvin.Asadar etapa cea mai dificila a fost trecuta. Urma lungul travaliu al intocmirii studiului de fezabilitate si al proiectului. Chiar daca ma repet, in mai putin de sapte luni si aceste documentatii au fost facute. Ba mai mult, toata documentatia a fost verificata la Ministerul Lucrarilor Publice si Administratiei Teritoriului, unde a primit aviz favorabil. Joi, 15 ianuarie a.c.reprezentantii Primariei din Jibou sunt asteptati la Cluj-Napoca pentru verificarea actelor si semnarea contractului. „Proiectul este foarte bun, sustine primarul Balanean si nu avem motive sa ne temem ca nu va fi acceptat”. Investitia se realizeaza din Fonduri structurale, prin Programul Operational Regional (POR), Axa 1. Ca sa fim mai pe inteles, centura rutiera care costa 7,5 milioane euro intra in Jibou pe strada Agrijului si se finalizeaza la Statia de epurare in zona numita „Futhohei”, iesind in drumul judetean 108 A. Lungimea totala a caii rutiere este de 5100 metri. Din spusele primarului Balanean, aceasta investitie face parte din prima etapa de construire a cailor rutiere care vor ocoli Jiboul. Cea de a doua etapa include realizarea unei centuri ocolitoare prin partea sudica a orasului. Mai exact, ea va incepe la intrarea in Parcul industrial, va strabate intreaga zona si va avea iesire in drumul national 1H. Se pare ca prim edilul Jiboului, conducerea primariei, noul consiliu local au inteles cu prioritate necesitatea realizarii unor obiective care sa asigure linistea si normalitatea cotidiana, (in speta Drumurile de Centura Est si Sud) ale locuitorilor din urbea de pe Somes.