Descentralizarea da puteri sporite administratiei locale, spre nemultumirea directorilor unitatilor de invatamant.
Directorii unitatilor de invatamant din judet vor ca descentralizarea din Educatie sa duca la cresterea puterii de decizie a managerilor de scoli, nu a primariilor si a consiliilor locale, asa cum se prevede acum in proiectul Legii Educatiei Nationale. Obiectia a fost ridicata ieri, in cadrul cercului pedagogic cu directorii, desfasurat la Inspectoratul Scolar pe tema descentralizarii sistemului de invatamant in contextul noii Legi a Educatiei. Legat de aceasta obiectie, directorii s-au declarat nemultumiti si de ponderea prea mica pe care o vor avea „specialistii” – profesorii din scoala – in consiliul de administratie al unitatii. Este vorba despre doar o treime, restul fiind asigurat de reprezentantii consiliului local si al comitetului de parinti. Procentul corect ar fi, potrivit parerii unanime a directorilor din Salaj, de cel putin 50 la suta, adica cel putin jumatate dintre membrii consiliului de amdinistratie sa fie profesori. Ei cer, de asemenea, ca directorul scolii sa poata fi si presedintele consiliului de administratie, lucru imposibil in actuala forma a proiectului legislativ. Pe de alta parte, directorilor pare sa le convina puterea pe care o vor avea, odata cu aplicare legii, in ceea ce priveste incadrarea scolilor cu personal, prin organizarea concursului de titularizare la nivelul fiecarei unitati. Inspectorul scolar general adjunct Szabo Stefan a apreciat, insa, ca desi masura rezolva o buna parte dintre problemele de personal, o aplicare imediata a ei ar crea haos in invatamant. El a exemplificat prin cazurile scolilor izolate, unde nu vrea sa mearga nici un profesor, in care pana acum erau trimisi profesori de catre Inspectoratul Scolar. „Ce vom face cu aceste scoli daca nu se va prezenta nimeni la concurs? Le inchidem?” – s-a intrebat retoric adjunctul ISJ. Inspectorul scolar general adjunct a precizat ca propunerile ar putea fi luate in considerare pentru modificarea proiectului de lege, mentionand ca dintre cele peste 100 de propuneri trimise din Salaj in urma dezbaterii anterioare, din luna martie, 24 au avut ca efect modificarea unor articole. 12 in sensul dorit de profesorii salajeni.