Proiectul prin care se promovează digitalizarea cărților de identitate a fost aprobat joi, 14 noiembrie, de Guvernul României. Actele vor putea fi stocate pe telefoanele mobile. 

,,D4eID -Digitalizare pentru promovarea cărţii de identitate electronice” este o investiție de 380 de milioane de lei, bani care provin din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu obiectiv general sprijinirea tranziției și adoptării cărții de identitate electronice de către cetățenii români.

Vor fi dezvoltate și lansate în mediul online 11 servicii publice electronice, care vor deveni accesibile prin utilizarea cărții de identitate electronice, cu un nivel de sofisticare de cel puțin „3”. Aceste servicii publice online vor include: infrastructură IT&C pentru dezvoltarea, furnizarea și continuitatea sporită a serviciilor accesate prin intermediul unei cărți de identitate electronice; soluții de virtualizare pentru îmbunătățirea disponibilității infrastructurii în vederea asigurării accesului la serviciile electronice; extinderea actualei „copii de rezervă și recuperare în caz de dezastru” cu soluții modulare.

Unde vom putea folosi CI-urile electronice

Având cărți de identitate electronice, ne vom putea autentifica în sistemele informatice ale administrației publice, inclusiv în sistemul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Vom putea utiliza Cartea de Identitate digitală pentru înregistrarea reşedinţei; pentru eliberarea automată a certificatului de domiciliu în România; pentru eliberarea automată a certificatului de domicilii anterioare în România; pentru schimbarea adresei de domiciliu; pentru primirea cererilor pentru modificarea/ corectarea datelor personale; pentru transmiterea și primirea acordurilor specifice (ex, acordul de consimțământ pentru luarea în spațiu); pentru verificarea valabilități documentelor de identitate; pentru verificarea datelor personale inclusiv istoricul datelor stocate în Registrul Național de Evidență a Persoanelor; pentru programarea online (pentru consumarea diverselor servicii); pentru reînnoirea certificatului digital de autentificare/semnătură electronică avansată; pentru dematerializarea cărții electronice de identitate (crearea unui act digital care să poată fi prezentat cu un dispozitiv mobil).

Primele servicii electronice vor fi disponibile la începutul anului 2025.

Deocamdată, implementarea cărților de idetitate electronice este în perioada de testare la Cluj, fiind primul județ din țară în care s-au eliberat, din anul 2021, cărți de identitate în format nou.

Până la finele acestui an ar trebuie să fie emise și în București. Cartea de identitate cu CIP va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate.

Costul unei cărți electronice de identitate a fost până acum de 67 lei. În proiectul pilot de la Cluj, costul unui document este suportat de la buget, tocmai pentru a stimula eliberarea în acest format a cărților de identitate.