De luna viitoare se vor ridica la greu masini prin Zalau
Din a doua jumatate a lunii ianuarie, SC Doralex SRL, firma care a ridicat masinile zalauanilor pana in 2015, isi reia activitatea in colaborare cu Primaria Zalau. Si multi soferi zalauani vor fi prinsi in of-side, vor avea de umblat sa-si recupereze masina si vor fi usurati de bani buni. Pentru ca in Zalau pur si simplu nu ai unde parca, din moment ce avem in oras peste 20.000 de autovehicule si numai 4.500 de locrui de parcare amenajate. Ba mai mult, nici parcarea pe salvatorul trotuar nu va mai fi permisa.
Autoritatile asteapta doar ca Hotararea de Guvern adoptata acum o saptamana care da liber la ridicarea autovehiculelor sa intre in vigoare. Acest lucru se va intampla, cel mai probabil, din 20 ianuarie.
Daca la nivel national mai multe primarii trebuie sa isi infiinteze servicii speciale in acest sens sau sa concesioneze serviciul unui operator privat, motiv pentru care au si cerut o amanare la aplicarea noilor reglementari, la Zalau treaba e rezolvata. Autoritatile locale vor „reinvia” contractul cu SC Doralex SRL, compania care remorca masinile zalauanilor pana in 2015. Mai trebuie stabilite doar sumele platite de soferii ale caror masini vor fi ridicate.
„Primaria Municipiului Zalau a avut asigurat serviciul de ridicare a autovehiculelor parcate neregulamentar pe domeniul public al Municipiului Zalau, printr-un contract încheiat în urma unei licitatii publice cu firma SC Doralex SRL. Acest serviciu a functionat în conditii bune pâna în iulie 2015, când a fost suspendata activitatea în urma unei Hotarâri de Guvern, urmând ca activitatea sa fie reluata dupa adoptarea unei noi Hotarâri de Guvern. Primaria Municipiului Zalau este pregatita pentru a relua activitatea de ridicare a autovehiculelor parcate neregulamentar, dupa intrarea în vigoare a noii Hotarâri de Guvern si a Normelor Metodologice de Aplicare”, spune purtatorul de cuvant al Primariei Zalau.
Daca-ti lasi hamsterul in masina,
Doralex SRL nu ti-o poate ridica
Guvernul a adoptat in 15 decembrie Hotararea care da unda verde ridicarii masinilor parcate neregulamentar. Hotararea a fost publicata deja in Monitorul Oficial si ar urma sa intre in vigoare din 20 ianuarie. Ridicarea masinilor va fi dispusa de Politia Rutiera si Politia Locala, care vor solicita interventia serviciului de ridicare a autovehiculelor atunci cand vor considera ca e cazul. Masinile nu vor putea fi ridicate daca în interiorul acestora se afla persoane sau animale de companie sau daca proprietarul vine la masina inainte de inceperea procedurii.
Politistii sunt cu ochii pe zonele aglomerate
Politistii salajeni spun ca asteapta si ei ca Hotararea de Guvern sa intre in vigoare pentru a o pune in practica. Primii vizati vor fi, spun politistii, zalauanii care isi lasa masinile in zonele unde oprirea sau stationarea sunt interzise. Si cei care opresc pe trecerile de pietoni sau in imediata apropiere a acestora vor ramane fara masina. Oprirea sau stationarea in sensurile giratorii sau in intersectii, dar si in orice alt loc, daca fapta soferului are ca si consecinta blocarea sau ingreunarea traficului in zona vor duce la ridicarea autovehiculului. In vizorul politistilor vor fi, de luna viitoare, si soferii care blocheaza traficul in zona unitatilor de invatamant din oras, in special la orele la care copiii intra sau ies de la cursuri. Intre orele sapte si jumatate si opt dimineata, traficul in apropierea tuturor gradinitelor sau a scolilor din municipiu este un adevarat cosmar din cauza masinilor parcate neregulamentar de parintii care isi aduc copiii la cursuri. stop_coloana
Pe nici un trotuar nu vor mai fi masini daca
primaria nu „deseneaza” locuri de parcare
Hotararea de Guvern care permite ridicarea masinilor parcate neregulamentar aduce noutati si in privinta parcarii pe trotuar. Acest lucru va fi posibil doar daca trotuarul respectiv va fi amenajat in acest sens de autoritatile locale, deci de primarii, prin marcaje si semnalizare corespunzatoare. Nu se pot amenaja parcari pentru autovehicule la mai putin de 10 metri de intersectii, statii ale mijloacelor de transport in comun sau treceri de pietoni. Pe de alta parte, trebuie pastrat un spatiu suficient pentru pietoni, cu latimea de cel putin un metru. Cum la Zalau pe trotuare sunt acum mai multe masini decat in parcari, daca sunt date jos va fi haos deplin.
La Zalau nu ai unde parca regulamentar
Si sa vrei sa parchezi regulamentar, la Zalau nu prea ai unde. Municipiul are amenajate aproximativ 4.500 de locuri de parcare, din care 2.618 sunt parcari de resedinta si alte 1.900 sunt parcari publice. Numarul de autovehicule trece de 20.000 la nivelul municipiului, ceea ce înseamna ca patru vehicule se bat pe un loc de parcare. Cine apuca, parcheaza, cine nu, risca sa nu-si mai gaseasca masina.
Dincolo de faptul ca va aduce bani la bugetul local, masura ridicarii masinilor nu rezolva in niciun fel traficul aglomerat din oras sau criza locurilor de parcare. Pentru cele doua probleme zalauanii asteapta in continuare masuri concrete din partea autoritatilor. Demolarea garajelor care functioneaza ca depozite de muraturi este o solutie care si-a demonstrat utilitatea, acolo unde a fost aplicata, de exemplu in cartierul Porolissum. Prin demolarea a o suta de garaje tip dugheana s-ar putea realiza 200 de locuri de parcare. Dar nici daca s-ar darama toate cele 3.500 de garaje-dugheana din Zalau, problema parcarilor nu ar putea fi considerata rezolvata.
Zone cu mari probleme din Zalau
Sunt multe zonele unde, indiferent de ora, nu ai unde parca. Daca raportam numarul de locuri de parcare la numarul de masini, reiese clar ca din cinci soferi doar unul e norocos. Restul de patru au toate sansele sa fie amendati si sa li se ridice masinile de la anul.
In zona Spitalului Judetean de Urgenta Zalau e dezastru la orice ora. Vii cu omul bolnav la spital si esti nevoit sa parchezi la sute de metri distanta, apoi sa iti duci bolnavul in brate. La fel e si in preajma Spitalului de boli infectioase, in Porolissum. Nu poti arunca un ac, daramite sa parchezi o masina pe strada Unirii, in centru. Iar sirul locurilor problematice poate continua.
Primarul care tine cu oamenii… e in Suceava
Desi Hotararea de Guvern care da liber la ridicarea de masini s-a publicat deja in Monitorul Oficial, un primar care s-a declarat deja de partea cetatenilor si ar putea fi un exemplu si pentru altii este cel din Suceava, Ion Lungu, care a anuntat ca el nu o va pune in practica deocamdata. Spune ca nu intentioneaza sa infiinteze un Serviciu care sa se ocupe de ridicarea vehiculelor parcate neregulamentar pe carosabil, prioritatea lui fiind sa faca locuri de parcare. Scopul nu este sa fie amendati soferii, ci sa existe locuri unde acestia sa poata parca regulamentar, considera primarul sucevean.
