Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, are în vedere câteva schimbări radicale, începând de anul viitor,  în ceea ce privește corectarea lucrărilor de la examenele naționale. Se dorește digitalizarea sistemului de corectare a lucrărilor, ca o consecință a depunerii a peste 20.000 de contestații la Evaluarea Națională. Așadar, din 2022, se introduce digitalizarea corectării la examenele școlare, iar aici sunt incluse Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a, și, prin sistem pilot, Bacalaureatul. Corectarea urmează a se face pe bază de itemi, iar cei doi evaluatori nu vor putea comunica între ei.

“Este vorba de proiectul pilot care există la nivel de clasa a VI-a și de solicitarea imperativă pe care am făcut-o colegilor din Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) de a se concentra astfel încât să putem colecta aceste date pe bază de itemi codificați, la nivel de item, pentru Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, pentru Evaluarea Națională și pentru examenul de Bacalaureat. Am cerut, de la examenele următoare, să fie colectate la nivel de item, rezultatele de la Evaluările a II-a, a IV-a și a VI-a, dar și de la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Este posibil să avem nevoie de un an de pilotare, adică anul următor să fie de pilotare pentru examenul de Bacalaureat. Un motiv este acela că Bacalaureatul este final de ciclu preuniversitar și rezultatele colectate detaliat la nivel de item pot fi folosite la nivel universitar, dar și pentru îmbunătățirea predării la nivel liceal”, a declarat Sorin Cîmpeanu, citat de Edupedu.ro.

De asemenea, scanarea lucrărilor va avea loc în sălile de examen, în prezența elevilor, cărora li se vor atribui câte un cod unic de identificare. În urma corectării online, evaluatorii vor introduce, pe itemi, punctajul, iar sistemul va decide automat recorectarea dacă diferențele dintre corectări sunt mai mari de jumătate de punct.Astfel că, la final, “ai toate tezele arhivate în format sigur, fără să mai umbli la ele, în momentul în care există contestații se evită eventuale incidente de identificare”, conform spuselor ministrului. Tot Sorin Cîmpeanu este de părere că “evaluarea la contestații ar trebui să fie, totuși, pe lucrarea fizică, dar doar la contestații”.

Finanțarea acestor modificări se va face prin fonduri PNRR și din resursele existente în minister. Au fost inițiate discuții în acest sens, atât la nivel național, cât și la nivelul Comisiei Europene, “pentru a utiliza resurse în vederea informatizării evaluărilor, lucru care corespunde priorității de digitalizare existentă în educație, dar în același timp corespunde și nevoii de standardizare a evaluărilor”. Până anul viitor, se va investi în achiziții de echipamente (prin licitații transparente) și în formarea personalului didactic implicat în evaluare.

La Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a de anul acesta, s-au depus la nivel național 20.200 de contestații, pentru că, evident, rezultatele obținute la corectările inițiale nu au îndeplinit așteptările candidaților.