Exista si clienti nesimtiti. Si nu putini. Fiecare dintre noi a vazut o astfel de scena, cea in care vreun vanzator sau chelner a fost tratat de sus de clienti fitosi. Expresia „clientul are intotdeauna dreptate” (the customer is always right), a fost rostita prima data de Harry Gordon Selfridge, fondatorul lantului de magazine Selfridge Departament Store din Londra. Este folosita frecvent in prezent, in special pentru a convinge angajatii ca trebuie sa se comporte frumos cu clientii, cu orice pret. Din fericire, multe companii au renuntat la aceasta expresie si prefera sa trateze corect, in primul rand, angajatii proprii. Nu poti sa fii lipsit de consideratie pentru oamenii care lucreaza pentru tine si sa te astepti apoi ca acestia sa ofere servicii extraordinare. Am vazut de multe ori clienti care ravasesc jumatate din magazin, ocupa tot timpul vanzatoarei, ii pune o multime de intrebari, nepasandu-i ca mai sunt altii care asteapta la rand, si pleaca in final fara sa cumpere nimic. Nu mai vorbim de chelneri sau ospatari. Aproape nimeni nu ii apeleaza cu un pro-nume de politete. Daca au „norocul” sa dea peste vreun client nehotarat si plin de fite, vor fi trimisi sa aduca toate sticlele din vinoteca, pentru ca, in final, sa iasa tot ei vinovati de nehotararea clientului. Pe langa ei, gunoierii sunt fericiti. Au o meserie „faina”. N-are nimeni treaba cu ei. Merg agatati de masinile de gunoi, cu tigara in gura, isi fac treaba, si nu-i jigneste nimeni. E adevarat ca o afacere nu exista fara clienti. Pana unde, insa, trebuie suportat un comportament dispretuitor, lipsit de respect si do-minant? Orice patron are doua optiuni: fie isi educa astfel de clienti, fie renunta la ei. Un angajat foarte bun, la care tii, nu trebuie facut „pres” doar pentru a pastra un client nesimtit. Un angajat care are respect pentru angajator va face intotdeauna tot ce ii sta in putinta pentru a oferi servicii de calitate. Cel mai bun sfat pentru patronii care au clienti dificili, pe care n-au reusit sa-i educe, este sa-i lase concurentei sa se ocupe de educatia lor.