decembrie 5, 2025

Cumpărătorul caștigă din reducerea TVA bani de o paine la fiecare 100 de lei cheltuiți

imagine-articol0_48591

Pentru a ilustra ce înseamnă pentru cunpărător reducerea TVA de la 24 la sută la 20 la sută de la 1 ianuarie, Ziarul Financiar a exemplificat cu un coș de cumpărături cu 50 de produse. Pentru că la alimente TVA a scăzut în vară la 9 la sută, în acest coș au fost puse produse nonalimentare din cele mai diverse categorii, precum sampon, săpun, detergent, bere, băuturi spirtoase, vin, servețele, hârtie igienică, țigări sau tigăi, toate beneficiind de TVA mai mic cu patru puncte procentuale de la 1 ianuarie 2016. Cheltuiala a fost de 932 de lei, cu aproximativ 3 la sută mai puțin față de finalul lunii decembrie, arată Ziarul Financiar, care a luat în calcul prețurile afisate în magazinul online Cora Drive. 

Reducerea cotei generale de TVA, de la 24 la sută la 20 la sută, ar trebui să conducă la scăderea prețurilor cu 3,33 la sută, dacă măsura este transmisă integral. În cazul cosului luat în considerare de Ziarul Financiar, aproape toate cele 50 de produse au avut scăderi de prețuri în jurul mediei, stop_coloana cu excepția a trei produse – deodorantul Rexona, săpunul Dove si detergentul de vase Pur -, care au avut scăderi de peste 10 la sută.

Reducerea cotei TVA la 20 la sută a venit după ce la jumătatea anului trecut taxa a scăzut la 9 la sută la alimente. Dacă reducerea TVA la alimente a adus cu sine o promovare intensă din partea retailerilor precum Carrefour, Auchan, Profi sau Lidl, care anunțau că taie prețurile odată cu intrarea în vigoare a măsurii, în cazul scăderii cotei generale cu TVA retailerii au fost mai rezervați.