Introducerea unei accize noi de 7 eurocenti la litrul de carburant, precum si schimbarea modalitatii de calcul a accizelor incepand cu 1 ianuarie 2014, masuri stabilite de Guvern in negocierile cu delegatia FMI in incercarea de a obtine bani in plus la buget, vor aduce pretul combustibilului mai aproape de pragul de 7 lei pe litru. O perspectiva sumbra pentru toata lumea, stiut fiind ca o scumpirea carburantilor determina o scumpire in lant a tuturor bunurilor de consum.
Incepand cu 1 ianuarie 2014, litrul de benzina si cel de motorina se vor scumpi considerabil din cauza faptului ca Guvernul a decis sa renunte la calcularea accizelor dupa cursul euro inregistrat la 1 octombrie, cum s-a procedat pana acum, si sa le calculeze in raport cu rata inflatiei. Premierul Victor Ponta aprecia saptamana trecuta, la o zi dupa incheierea negocierilor cu FMI, ca astfel va aduce la bugetul de stat 3,44 miliarde lei, anul viitor.
Transportatorii anunta deja ca, in aceste conditii, vor scumpi si ei preturile la transportul de marfa, ceea ce face ca, automat, produsele din magazine sa se scumpeasca la randul lor. Patronul unei firme de transport din Zalau ne-a declarat vineri ca, in conditiile in care pretul carburantilor va creste, va trebui neaparat sa scumpeasca pretul transportului. Ca urmare, si firmele cu care lucreaza vor trebui sa-si majoreze preturile de productie.
Este usor de constatat ca eventualul efect benefic al masurilor sociale, cum sunt scaderea TVA la paine si cresterea salariului minim, este anulat de scumpirile care ne asteapta de la 1 ianuarie.

Lucian Bode, fost ministru al Economiei
„Supravietuirea” va fi grea in „haosul fiscal si economic actual”
Presedintele PDL Salaj, Lucian Bode, fost ministru al Economiei in Guvernul Mihai Razvan Ungureanu, aprecia ieri ca „guvernul Ponta a instaurat dementa fiscala, introducand sau majorand in 18 luni de guvernare nu mai putin de 30 de taxe si impozite si aducand 32 de modificari fiscalitatii”. „Impredictibilitatea generata in economie este uluitoare. Ne intrebam cat mai supravietuiesc firmele in acest haos fiscal si economic. USL a devenit lider in topul guvernelor care au adus cele mai multe schimbari legislatiei fiscale din ultimii 10 ani. A fost impozitat tot romanul: de la micul fermier pana la antreprenor. Cresterile de taxe nu au insemnat nici drumuri, nici spitale, nici scoli mai bune. Inseamna insa scaderea nivelului de trai al romanilor.
Acciza de 7 eurocenti pe litrul de carburant inseamna, de fapt, un plus de 8,7 eurocenti pe litru dupa aplicarea TVA, adica 39 de bani platiti suplimentar de romani pe fiecare litru de benzina sau motorina, la un curs mediu de 4,5 lei pe euro. Prin urmare, daca astazi un sofer poate alimenta cu 100 de lei o masina cu 18,2 litri din cea mai ieftina benzina, la anul, cu aceeasi suma de bani, va mai putea cumpara doar 16,9 litri. La fel, daca azi, cu 100 lei, o masina este alimentata cu 17,2 litri din cea mai ieftina motorina, la anul rezervorul va mai fi umplut cu doar 16,1 litri cu aceeasi suma de bani. Cresterea pretului la carburanti va duce la scumpiri in lant.”, estimeaza Bode.
Acesta avertizeaza ca reprezentantii patronatelor anunta deja scumpiri ale produselor alimentare de pana la 10 la suta la carne, de 3 la suta la legume, ulei si zahar, de 2 la suta la lapte si de 1 la suta la paine. In acelasi timp, Bode tine sa sublinieze ca „FMI a spus foarte clar ca veniturile din noua taxa sunt varsate la bugetul general, deci vor fi practic utilizate pentru a carpi gaurile din proasta colectare bugetara, sau vor fi utilizate pentru pomeni electorale, nicidecum pentru noi proiecte de infrastructura”.