Majoritatea țărilor europene aplică o taxă de poluare, ca instrument al reducerii poluării la nivel național, regional sau local. Și în ceea ce privește România, ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, afirmă că există solicitări de la Bruxelles pentru a se limita înmatricularea rablelor și pentru a se încuraja achiziția de mașini “verzi”, doar că încă nu s-a stabilit în ce fel vor fi implementate aceste cerințe.

“Trebuie să venim cu măsuri pentru a reduce poluarea, este parte din negocierea pentru a primi bani pe rutier. Nu este decisă forma, dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul de mașini vechi al Europei. E o problemă pe care o tot avem”, a afirmat Cristian Ghinea.

Ministerul Transporturilor lucrează intens zilele acestea la o propunere de lege pentru descurajarea înmatriculării autovehiculelor mai vechi de 15 ani. Cauza principală este nevoia acută de a înlocui mașinile vechi, care sunt mult mai poluante și prezintă o multitudine de probleme tehnice, de multe ori ascunse de samsarii care le vând pe piață, cu mașini “verzi”. Reforma, care momentan este doar în stadiul de intenție, este menită reducă achiziția mașinilor vechi și să ofere stimulente pentru șoferii autovehiculelor electrice și celor cu emisii poluante scăzute.

“În momentul de față există această intenție venită din partea Ministerului Transporturilor, în ideea de a transforma circulația pe drumurile publice și pe noile tronsoane de autostrăzi într-un transport mai puțin poluant. Se discută despre mașinile mai vechi de 15 ani, este o primă analiză, o primă discuție tot la Ministerul Transporturilor, și așteptăm să vină domnul Drulă cu aceste reforme. Este o propunere de descurajare a înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, este stadiul la care am văzut eu reforma, nu am mai multe detalii”, a declarat ministrul Mediului, Tanczos Barna.

În același timp, ministrul a mai subliniat faptul că, pentru prima dată în România, vom avea o relație directă între o taxă plătită și poluarea cauzată de acel mijloc de transport. Taxa nu va fi una neapărat de poluare, ci mai degrabă va fi o măsură care va avea “un impact și asupra reducerii poluării”. Mai precis, este vorba despre introducerea unor așa numite taxe diferențiate sau a unor restricții la nivel local. Această propunere este o temă principală, ridicată de către autoritățile de la Bruxelles, în discuțiile privind Planul Național de Redresare și Reziliență.

Statisticile spun că, din cele aproximativ 7,3 milioane de autovehicule înmatriculate în prezent în România, aproape 4 milioane sunt mașini mai vechi de 15 ani. 2 milioane de autoturisme au între 11 și 15 ani vechime, iar mașinile noi sau aproape noi, cu vechime mai mică de 5 ani, sunt sub 700.000 la număr.