Compania Erbașu, desemnată constructor al tronsonului Suplacu de Barcău – Chiribiș de pe A3, a finalizat și a predat Proiectul Tehnic aferent acestei lucrări și așteaptă acum aprobarea din partea CNAIR pentru a se putea apuca de treabă.
Lotul “muzeu” de pe Autostrada Transilvania este primul contract pentru un lot de autostradă în România al companiei Construcții Erbașu.
Aceasta a câștigat licitația în fața celorlalți 4 competitori care au depus oferte și, conform graficului, pentru finalizarea construcției celor 26,35 km, antreprenorul român are la dispoziție 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări). Contractul, în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA, finanțat prin Programul Transport, a fost semnat în luna noiembrie a anului trecut. Lucrările pentru proiectare au început în martie 2024.
În cazul în care CNAIR emite la timp aprobările, iar constructorul respectă termenele asumate, organizarea de șantier ar putea începe chiar din această lună.
Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș vor fi construite opt poduri, opt pasaje și trei viaducte. Lucrările la tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș au fost începute cu 20 de ani în urmă, iar apoi abandonate, de americanii de la Bechtel. De altfel, și partea cea mai grea a lucrării, acel viaduct de 1,8 kilometri care trece prin mijlocul lacului de acumulare de la Suplacu de Barcău, a fost început dar nefinalizat de Bechtel. În prezent, e doar un morman de fier beton, pe care nu s-a circulat niciodată. În ultimii ani, autorităţile au reziliat mai multe contracte pentru execuţia lucrării acestui tronson din Autostrada Transilvania.
De la Chiribiș la Biharia se poate lucra doar de la anul
Pe lotul vecin de pe Autostrada Transilvania, Chiribiș-Biharia, lucrările vor putea demara doar de la anul. În luna aprilie a acestui an, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a obligat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să semneze contractul pentru lotul Chiribiș-Biharia. Dar, cu toate că există contract semnat, ordinul de începere a lucrărilor s-a dat abia pentru anul viitor. Mai exact, mai 2025.
Și tronsonul dintre Chiribiș și Biharia, cu o lungime de 28,55 de kilometri, a intrat în șantier încă din 2004. A fost terminat pe jumătate și apoi abandonat în 2013.
În august 2023, a fos desemnat câștigătorul licitației pentru acest segment, o asociere de constructori români, Precon Transilvania SRL– Citadina 98 SA, care, în 24 de luni, trebuie să termine lucrarea. Contractul are o valoare de 785 de milioane de lei, fără TVA, fiind finanțat din fonduri nerambursabile.