Drumul județean 108R: DN 1F – Treznea – Agrij, cu o lungime de circa 12 kilometri, intră în reparații.
În cadrul ședinței de marți, 17 mai, consilierii județeni au aprobat principalii indicatori tehnico-economici pentru reabilitarea și modernizarea acestui drum. Valoarea investiției se ridică la 113.043.290 lei, din care partea de construcții-montaj reprezintă 99.364.567 lei. Pentru realizarea acestui oiectiv, administrația județeană vrea să obțină sprijin financiar prin Programul Operațional Regional (POR) 2021 – 2027.
Acest drum județean își are originea la intersecția cu DN 1F, traversând localitățile Treznea, Bozna și Agrij (intersecție cu DJ 108A). Acest drum este unul de interes economic, social și turistic, care face legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău) și DJ 108A, la intrarea în localitatea Agrij (finanțat parțial prin POR 2014-2020 și parțial propus spre finanțare prin POR 2021-2027).
De asemenea, DJ 108R este inclus în proiectul integrat denumit „Drumul Meseșului”, alături de drumul județean DJ 108A: Bogdana – Agrij – Românași și DJ 108N: lim. jud. Cluj – Almașu – Mesteacăn – DJ 108A.
Este un drum de clasa tehnică IV, cu lățimea părții carosabile de cuprinsă între 4 și 6 m și platforma drumului între 5 și 8 m. Lipsesc acostamentele şi benzile de încadrare a părţii carosabile pe majoritatea lungimii sectorului studiat.
Pe întreaga sa lungime, drumul este acoperit cu covor asfaltic într-o stare relativ bună, dar există și tronsoane unde se constată o serie de degradări precum tasări, faianțări și fisuri pe toate direcțiile, denivelări în profil transversal și longitudinal, ruperi de margine, gropi, degradări și alunecări ale părții carosabile sau ale terasamentului.
Sistemele de scurgere existente în zona drumului sunt alcătuite din șanțuri și rigole. Sistemul de scurgere a apelor nu are capacitatea necesară asigurării scurgerii apelor în lungul drumului.
Drumul este prevăzut cu un sistem de semnalizare şi marcaje rutiere minimal, alcătuit din indicatoare rutiere de orientare şi reglementare a circulaţiei rutiere şi marcaj longitudinal pentru separarea sensurilor de circulaţie. Semnalizarea verticală este, de asemenea, insuficientă şi necesită o suplimentare consistentă conform standardelor şi normativelor în vigoare. Bornele kilometrice existente sunt vechi, şterse şi degradate, cele hectometrice lipsind.
Starea de viabilitate depășită a podurilor, precum și zonele îngustate ale părții carosabile pun în pericol circulația auto și pietonală.
“Pentru a răspunde nevoilor actuale de trafic și pentru a remedia deficiențele constatate pe acest drum, se impun lucrări de reabilitare și modernizare la sistemul rutier, acostamente, podețe, sistemul de scurgere a apelor, sistemul de semnalizare rutieră, etc.”, spun reprezentanții administrației județene.