februarie 13, 2025

Consiliul Judetean pune la cale o majorare cu 60 la suta a tarifelor platite de salajeni pentru gunoi

consiliul-judetean-pune-la-cale-o-majorare-cu-60-la-suta-tarifelor-platite-de-salajeni-pentru-gunoi02_53973

La Consiliul Judetean Salaj a avut loc vineri, 20 ianuarie, o intalnire secreta intre parlamentarii salajeni, sefii administratiei publice locale si liderii Ecodes (asociatia constituita in jurul noii gropi de gunoi de la Dobrin, altfel spus in jurul sistemului de management integrat al deseurilor). S-a discutat despre despre Ordinul 2413/2016, care prevede introducerea noii taxe pe gunoi, si anume taxa de 80 de lei pe tona.
Au participat parlamentarii Liviu Balint, Lucian Bode, Seres Denes si Gheorghe Pop, primarul Zalaului, Ionel Ciunt, presedintele Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, primarul Jiboului, Dan Ghiurco, dar si presedintele Ecodes, Sergiu Panie.
Liderii Ecodes, al carei presedinte este Sergiu Panie, vicele PSD al Consiliului Judetean, considera ca taxa de 80 de lei trebuie introdusa in facturile pe care le platesc beneficiarii finali, adica populatia, majorandu-se astfel tarifele pentru gunoi cu pana la 60 la suta. Numai ca articolul 16 din ordin spune clar ca plata taxei de 80 de lei pe tona trebuie achitata de „proprietarii sau, dupa caz, administratorii de depozite” (articolul 16, aliniatul 1).
La intalnirea de vineri, pe masa fiecarui participant au existat cinci documente puse la dispozitie de catre Consiliul Judetean Salaj. Este vorba de doua adrese pe care Tiberiu Marc i le-a trimis ministrului Mediului, Daniel Constantin, pentru a ii explica problemele cu care se confrunta serviciul de salubritate din judet din cauza taxei de 80 de lei pe tona. A mai fost pusa pe masa celor prezenti o solicitare a Consiliului Judetean Salaj catre Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, dar si un plan detaliat despre situatia programului Ecodes la ora actuala.
Si Tiberiu Marc crede ca populatia Salajului trebuie sa plateasca taxa de 80 de lei pe tona introdusa prin Ordinulul 2413/2016 pentru colectarea gunoiului. Practic, conducerea Consiliului Judetean Salaj si a Ecodes doresc ca plata taxei de 80 de lei pe tona sa fie introdusa in pretul platit de populatie, chiar daca Ordinul prevede clar ca taxa trebuie platita de adminstratorul gropii sau de catre proprietar. Adica, taxa trebuie platita fie de Ecodes prin Consiliul Judetean Salaj, fie de Brantner, firma care administreaza groapa de gunoi de la Dobrin si care asigura si colectarea gunoiului, in mare parte.
Marc sustine ca tarifele platite de populatie se vor majora chiar si cu 60 la suta. Tiberiu Marc ii scrie ministrului Mediului, Daniel Constantin, in adresa numarul 363/13.01.2017: „”n cazul nostru (…) proprietar al depozitului este Consiliul Judetean, iar administrator este operatorul caruia I s-a atribuit contractul de delegare de gestiune. Plata acestei taxe de catre operatorul depozitului ar determina includerea ei in tarif, ceea ce ar antrena o majorare intre 40 si 60 la suta a acestuia”.
Tiberiu Marc il roga pe Daniel Constantin sa incerce sa gaseasca o solutie prin care taxa sa nu fie platita de catre proprietarii gropii de gunoi, ci sa fie suportata din bugetele primariilor, adica tot de catre cetateni, dar sub alta forma.
Ordinul 2413/2016 prevede la articolul 16 aliniatul 1 ca „incepand cu data de 1 ianuarie 2017, proprietarii sau, dupa caz, administratorii de depozite au obligatia de a declara si de a plati la Fondul pentru mediu taxa pentru deseurile inerte si deseurile nepericuloase incredintate de catre terti in vederea eliminarii finale prin depozitarea in spattii autorizate in acest scop, in cuantumul prevazut in anexa 2 la Ordonanta de Urgenta a Guvernului numarul 196/2005 privind Fondul de mediu”.
Mai mult, in alta adresa facuta ministrului Mediului, numarul 410 din 16.01.2017, Tiberiu Marc revine si iI intreaba pe Daniel Constantin in legatura cu cine trebuie sa plateasca taxele pentru serviciul de salubritate. În finalul documentului, Marc afirma ca „in cazul in care problematica acestei taxe de depozitare nu va fi clarificata in cel mai scurt timp posibil, colectarea taxei nu se va putea realiza, iar activitatea de colectare a deseurilor riscand sa fie intrerupta”.

Brantner a blocat accesul celorlalte firme de colectare
la groapa de gunoi de la Dobrin, la inceputul lunii

Grija lui Tiberiu Marc fata de o intrerupere a coletatrii gunoiului vine dupa ce, pe 11 ianuarie, firma Brantner a decis sa inchida portile gropii de gunoi de la Dobrin, masinile incarcate cu deseuri ale altor firme decat Brantner asteptand la poarta gropii de gunoi pentru a putea descarca. Decizia a fost luata ca urmare a faptului ca firmele de salubritate, altele decat Brantner, nu au fost de acord sa plateasca majorari pentru depozitarea gunoiului. Consiliul Judetean Salaj, a somat prin adresa numarul 260/11.01.2017 firma Brantner sa deschida groapa de gunoi de la Dobrin. Altfel, se poate ajunge ca Brantner sa piarda contractul incredintat, conform articolului 10.1 din contractul incheiat intre Brantner, Consiliul Jude-tean Salaj si Ecodes.

Tiberiu Marc se teme ca salajenii nu vor plati noua taxa,
ca primarii din Salaj vor boicota sistemul… stop_coloana

In adresa 363/13.01.2017, Tiberiu Marc i se plange ministrului Daniel Constantin de faptul ca salajenii nu vor fi de acord sa plateasca noua taxa de gunoi, pe motiv ca „finantarea (n.r. – construirea serviciului Ecodes) a insemnat deja majorari seminificative de tarife”, dar se mai plange si de faptul ca primarii din Salaj nu vor mai vrea sa contracteze serviciile Ecodes. „Riscurile acestei situatii majore (n.r. – de introducere a noii taxe) sunt majore: sustragerea populatiei de la contractarea serviciului de colectare si transport, sau chiar neplata acestuia (…) La tarifele foarte mari exista riscul refuzului unui serviciu (…). Mai mult, apare tendinta manifestata a unor autoritati locale de iesire din sistemul asociativ, ceea ce compromite realizarea unuia din indicatorii cei mai importanti din aplicatiile de finantare (…)”.
Ceea ce s-a si intamplat; mai multi primari din Salaj protestand la finele anului trecut impotriva sistemului Ecodes, pe motiv ca pretul la colectarea gunoiului este majorat foarte mult.

…si ca Consiliul Judetean trebuie sa dea banii
inapoi Uniunii Europene pentru serviciul Ecodes

Investitia totala in proiect este de 134 de milioane de lei, din care 103 milioane reprezinta fonduri europene obtinute prin programul POS Mediu. Beneficiarul proiectului este Consiliul Judetean Salaj, in parteneriat cu cele 61 de primarii membre in Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara (ADI) ECODES.
Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean, se teme ca prin aplicarea Ordinului 2413/2016 comunele din Salaj vor iesi din Ecodes si ca proiectul va primi corectii financiare sau chiar Uniunea Europeana isi va cere banii inapoi.
Marc ii scrie ministrului Daniel Constantin in adresa 363/13.01.2017 ca „conse-cinta imediata va fi aplicarea de corectii financiare mari de catre Misiunile de Audit ale Comisiei Europene pana la retragerea integrala a finantarii; aparitia unor blocaje contractuale si financiare”.

Firma Brantner este marele
castigator al afacerii Ecodes

Prin serviciul Ecodes se intelege realizarea gropii de gunoi de la Dobrin, inchiderea gropii de gunoi de la Criseni si realizarea a trei statii de transfer, la Surduc, Crasna si Sinmihaiu Almasului.
Au fost scoase la licitatie doua servicii, unul de colectare a gunoiului si transport la statia de transfer si unul de transport de la statia de transfer la statia de la Dobrin.
Salajul a fost impartit in doua loturi si patru zone. Lotul unu, din care face parte Zalaul, Cehu Silvaniei, Jiboul si comunele Agrij, Benesat, Buciumi, Coseiu, Creaca, Criseni, Dobrin, Hereclean, Mirsid, Napradea, Romanasi, Salatig, Somes Odorhei si Treznea a fost deja licitat. Castigator a fost firma Brantner pentru ambele servicii. Un serviciu va fi realizat de firma Brantner Enviroment SRL, iar altul de firma Brantner Servicii Ecologice. Practic, aceeasi firma, dar sub alta inegistrare fiscala. Preturile la care s-au licitat serviciile in acest lot sunt de 184,32 lei pe tona fara TVA pentru colectare si transport deseu din mediul urban pentru persoanele fizice, 165,89 de lei pe tona pentru colectare si transport deseu din mediul urban pentru persoanele juridice.
Lotul doi este impartit in trei zone si nu a fost inca licitat. În cele trei zone care nu au fost inca licitate, populatia este deservita de firmele AVE, Comfrig, Crasna Serv, Instal Ros, Salubris, Deiosim, Ital Moda si Hareti Prest.
Tiberiu Marc se teme ca licitatia pentru lotul doi nu va mai fi posibila din cauza taxei de 80 de lei pe tona. Marc ii spune lui Constantin prin adresa 410/16.01.2017 ca din cauza incertidudinii privind taxa de 80 de lei pe tona s-ar putea ca licitatiile pentru serviciile de salubritate din judet sa se intinda pe o perioada nedeterminata. Marc scrie in raportul inaintat lui Daniel Constantin ca „din cauza incertitudinii in ceea ce priveste producedura clara de aplicare / recuperare a taxei, demararea procedurii de atribuire a contractului de delegare – componenta CT poate fi prelungita pe o perioada nedeterminata tocmai in ceea ce priveste modul de elaborare a ofertelor”.

Ni se pretind cam
110 milioane pe an

Suprafata nou-noutei gropi de gunoi de la Dobrin se intinde pe 195.577 metri patrati si are o capacitate de depozitare de un milion o suta de mii de tone de deseuri pe an. Prin urmare, daca groapa are capacitatea de 1,1 milioane de tone pe an, asta inseamna ca 110 milioane de lei ne va lua, daca luam in calcul media pretului de depozitare de anul acesta si de anul viitor (80 de lei pe tona in 2017 si 120 de lei pe tona in 2018). Bani pe care salajenii trebuie sa-i scoata din buzunare.