Consiliul Concurentei a propus, in urma unei investigatii facute pe piata de retail, eliminarea unor taxe, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere, a celei percepute pentru a acoperi riscul nevanzarii produselor si eliminarea clauzei clientului celui mai favorizat.
Autoritatea de reglementare in domeniul concurentei a anuntat finalizarea unei investigatii in ceea ce priveste piata comercializarii produselor alimentare, analiza inceputa in luna martie a anului trecut si care a avut ca scop identificarea eventualelor practici care ar putea distorsiona mediul concurential.
Principalele recomandari ale Consiliului Concurentei sunt eliminarea taxelor, pentru care nu se poate observa o legatura directa si imediata cu contraprestatia comerciantilor, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere sau modernizare a retelei de magazine sau taxe percepute pentru a acoperi intr-un fel sau altul riscul nevanzarii produselor. „Consiliul Concurentei mai cere si eliminarea clauzei clientului celui mai favorizat din relatiile comerciale dintre comercianti si furnizori. Aceasta clauza presupune existenta unei intelegeri intre comercianti si furnizori, prin care furnizorii vand acelui comerciant produse la cel mai mic pret”, a declarat, marti, intr-o conferinta de presa, Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
In plus, Consiliul Concurentei solicita ca responsabilitatea alocarii spatiului la raft sa ramana in sarcina comerciantului, pentru a garanta tratamentul egal al furnizorului.
In cadrul investigatiei au fost analizate opt categorii de produse, considerate ca avand un impact important asupra obiceiurilor de consum ale populatiei. Aceste produse sunt laptele, ouale, carnea de porc, carnea de pasare, uleiul, painea, mezelurile si vinul.
In urma analizei au fost declansate si patru investigatii privind posibila incalcare a legii concurentei. Acestea se refera la companiile Metro Cash&Carry Romania, real,-Hypermarket Romania, MGB Metro Buying Group, Selgros Cash&Carry, Billa, Mega Image, CDE R Interex si furnizorii acestora.
Totodata, Consiliul Concurentei a amendat companiile Billa Romania, Pic si Spar, cu aproximativ 850.000 euro, pentru furnizarea de informatii incorecte, referitor la clauza clientului celui mai favorizat.
Potrivit investigatiei institutiei, la nivelul anului 2008, balanta comertului cu produse alimentare a fost inclinata spre comertul traditional, prin magazine de mic dimensiuni si de cartier, care au rulat aproximativ 60% din totalul vanzarilor, in timp ce comertul modern, respectiv supermarketurile, hipermarketurile si discounterii au avut o pondere de 40%.