Unul dintre principalele obiective ale predarii limbii si literaturii romane in scoala este acela de a forma abilitati de comunicare, de integrare sociala, pentru ca viitorul cetatean sa-si gaseasca locul pe care il merita in societate, astfel incat sa se formeze ca personalitate creativa si independenta. In vederea atingerii acestui obiectiv, cei implicati incearca sa adopte o serie intreaga de strategii ce se dovedesc mai mult sau mai putin eficiente.
Proiectul educational „4 de 10” vine ca un raspuns la nevoile imediate ale elevilor, dovedindu-se o modalitate optima prin care acestia pot fi implicati in activitati comune, in cadrul carora au posibilitatea sa comunice, evidentiindu-se fiecare prin ceea ce sunt, ceea ce pot si ceea ce au invatat.
Proiectul, aprobat de MECI, a fost derulat de Scoala „Horea, Closca si Crisan” din Turda, impreuna cu Liceul Teoretic Pavel Dan, din Campia Turzii si este coordonat, la nivel national, de Codruta Gaita Copil, profesoara la scoala din Turda. In proiect sunt implicate 23 de judete. La nivelul judetului Salaj, proiectul ii are drept coordonatori pe Ioana Dorolti, profesoara de limba romana la Scoala Gimnaziala „Gheorghe Lazar”, si Ana Panc, profesoara de limba romana la Scoala Starciu, iar din echipa de proiect fac parte urmatorii: Marcel Lucaciu- inspector de limba romana, Cristina Horvat – profesoara la Scoala Borla, Paula Petran – profesoara la Scoala Starciu, Andreea Purdea, Gabriel Dorolti, Cristian Iovita, Sanda Duma, Adela Galgau – profesori la Scoala Gimnaziala „Corneliu Coposu” Zalau, Niculina Deac – profesoara la Scoala Sarmasag.
Proiectul presupune organizarea a doua activitati sub forma de concurs: o etapa judeteana, care, la nivelul judetului Salaj, se va desfasura la Scoala Gimnaziala „Gheorghe Lazar” Zalau, in 14 martie 2009, si o etapa nationala, ce se va desfasura la Turda, in luna aprilie.
Concursul se adreseaza elevilor ciclului gimnazial; participantii se vor constitui in echipaje ce vor reprezenta scoala, fiecare echipaj fiind alcatuit din 4 elevi ( 4 de 10), cate unul de la fiecare nivel de clasa.
Pe langa modalitatea inedita de organizare, concursul presupune participarea la probe cel putin la fel de interesante: Cogito, ergo sum – elaborarea unui eseu pe o tema data sau pe o tema identificata intr-un text literar sau non-literar, Dincolo de cuvinte – analiza unui text literar la prima vedere, Lumini si umbre – exercitii de gramatica, sah-mat birocratiei! – redactarea unor texte functionale, S.O.S. opinia publica! – redactarea unui articol de ziar, a unei stiri radiofonice, a unei reclame, a unui banner, Hanul Ancutei s-a mutat la Zalau – prezentarea unei naratiuni improvizate pe un subiect dat, Suflete de copil – recitarea unei poezii, Printre rafturi prafuite – raspunsuri la cinci intrebari referitoare la opera literara a unui scriitor roman, Cine sunt participantii? – prezentare originala a membrilor fiecarui echipaj, De ce suntem 4 de 10 ? – convingerea juriului de catre fiecare echipaj ca este alcatuit din patru elevi de nota zece.