decembrie 5, 2025

Compania de Apă trişează

imagine-articol_21549

Opinia avocatului este că impunerea facturării la comun incalcă legea şi principiile morale, iar rezilierea unilaterală a contractelor este o practică abuzivă.
Compania de Apă Someş SA, Sucursala Zalău face un ultim „efort” inainte de inceperea sistării apei potabile pentru locuitorii din Zalău şi Jibou: trimiterea somaţiilor. „Compania de Apă Someş a demarat luni, 31 ianuarie, acţiunea de trimiterea a „somaţiilor finale”. Aceste somaţii vor fi transmise prin curier sau scrisoare recomandată şi acordă un termen de graţie de cinci zile lucrătoare de la data primirii, inainte de a se trece la „debranşarea efectivă”, transmite furnizorul, printr-un comunicat oficial. Marcel Zaharia, directorul Sucursalei Zalău a Companiei de Apă, ne-a spus că se trimite o singură somaţie la nivel de bloc, şi nu pentru fiecare apartament.
Legea este interpretată in defavoarea clientului
Am luat legătura cu avocatul Bogdan Ilea pentru a afla o opinie pertinentă din punct de vedere legal despre acest demers al Companiei. Iar avocatul spune că tot acest proces este un real abuz, cu incălcări grave a mai multor articole de legi şi a moralităţii. „Opinia mea este că, in legea care reglemetează serviciul de distribuire a apei către consumatorii casnici există o dispoziţie care spune că este obligatorie incheierea contractelor pentru fiecare imobil şi de aici a apărut toată confuzia. Imobil, in ce priveşte dreptul de propritate, inseamnă orice spaţiu care poate fi folosit separat, deci un apartament. Compania de Apă a inţeles din lege că imobilul este o construcţie in materialitate fizică, de unde rezultă contorizarea pe bloc. Dreptatea eu consider că este de partea cetăţenilor care pretind facturarea apei individual. Din punct de vedere legal, orice proprietar al unui apartament e proprietarul unui imobil. In majoritatea blocurilor de locatari există cetăţeni care nu-şi contorizează maşina de spălat sau folosesc diferite metode de a nu contoriza toată apa consumată. Compania de Apă nu are dreptul de a intra in locuinţele oamenilor să verifice apometrele. Soluţia cea mai onestă ar fi ca fiecare proprietar să scoată contoarele in afara apartamentului, la vedere, astfel incat reprezentanţii Companiei să poată citi contoarele. Nu poţi să impui unui oraş intreg să plătească facturi la comun. Asta inseamnă că pentru o infracţionalitate (neplata facturii la apă, n.r.) comisă de un locatar să plătească toţi vecinii. Ce ar fi dacă şi gazul şi electricitatea s-ar plăti la comun?” se intreabă avocatul Bogdan Ilea.
Compania de Apă nu poate rezilia contractele individuale
Bogdan Ilea ne mai explică faptul că rezilierea unilaterală a contractelor cu cetăţenii de către Compania de Apă este un demers ilegal. „Compania nu poate rezilia contractele individuale cu clienţii. Toată această campanie s-a făcut in baza unui regulament propriu. Contractul de distribuţie este bilateral, de unde rezultă că acel contract poate fi reziliat in aceeaşi formă in care a fost incheiat, cu acordul ambelor părţi. Totodată, ei (Compania de Apă Someş, n.r.) au schimbat condiţiile contractuale, tot unilateral. Este o practică abuzivă impotriva oamenilor şi pe care Protecţia Consumatorilor ar trebui să o sesizeze”, mai explică avocatul Bogdan Ilea cum sunt nedreptăţiţi cetăţenii de un furnizor de servicii care nu are concurenţă şi evidenţiază de altfel că are un contract de furnizare de servicii cu autorităţile locale pe 25 de ani, semnat in 2006.
Notificări ilegale
După cum spuneam, Marcel Zaharia ne-a spus că a inceput trimiterea notificărilor pe fiecare bloc, şi nu pentru fiecare apartament, ceea ce ridică noi intrebări. „Somaţia trebuie trimisă cu notificare de primire, pentru fiecare contractant, pentru că raportul contractual este personal, cu fiecare apartament. Este inafara legii să ţi se trimită o notificare valabilă pentru mai multe persoane. E ca şi cum ai avea un proces, iar inştiinţarea să fie trimisă unui vecin de la etajul 10. E ca şi cum nu ai fi primit-o”, mai precizează avocatul.
Oamenii sunt disperaţi din cauza vecinilor rău-platnici
O locatară dintr-un bloc din Zalău ne-a sunat, in disperare de cauză, pentru a ne semnala faptul că, dacă ar accepta facturarea la comun, ar trebui să plătească şi apa consumată de vecinii rău-voitori. „In fiecare notificare pe care o primim ni s-a spus că toţi rău-platnicii vor fi aduşi la zero cu restanţele, insă nici pană acum nu le-au şters. Astăzi (ieri, n.r.) am primit facturile, iar unii vecini au restanţe de 7 – 10 milioane de lei vechi, iar dacă ii intrebăm de ce nu şi-au plătit apa, ne spun «Cat pot, imping mai departe!» şi nu vor să achite. Cu toată bunăvoinţa noastră de a ne desemna un reprezentant legal, cum cred ei (Compania de Apă Someş n.r.) că acel imputernicit are curajul să semneze dacă ei (Compania de Apă n.r.) nu au fost in stare din octombrie să-i convingă să-şi achite restanţele?” ne semnalează o locatară dintr-un bloc de pe strada Crişan din Zalău, ingrijorată că dacă va accepta facturarea apei la comun va trebui să plătească şi consumul vecinilor care nu doresc să-şi achite facturile. Femeia ne-a mai spus că pană acum singura măsură luată de furnizorul de servicii este de a le ataşa rău-platnicilor notificări de plată in termen de cinci zile… şi atat.