Blocul G88 de pe Bulevardul Mihai Viteazul din Zalău are foarte mulți locatari; este un uriaș bloc de garsoniere din Zona Uz Casnic. Toți au rămas fără apă, și se face sătămâna de când au fost debranșați, după ce Compania de Apă Someș – Sucursala Sălaj a sistat furnizarea. Locatarii sunt revoltați peste măsură. Luna trecută s-au finalizat lucrările pentru branșamentele individuale, soluție impusă de Compania de Apă din cauza rău-platnicilor. Amenințați veșnic cu debranșarea, oamenii au acceptat să scoată bani să-și facă racorduri individuale. Au sperat că astfel Compania de Apă nu va mai avea motiv să întrerupă furnizarea pentru tot blocul și își va regla conturile strict cu cei care nu plătesc.
Au sperat degeaba. Compania de Apă refuză să semne-ze contractele individuale. Ține tot blocul fără apă până când își recuperează datoriile de la rău-platnici. Ce vină au ceilalți acum că au vecini e o întregă dezbatere. Blocul G88 nu are de altfel nici contract colectiv cu Compania de Apă. Sunt facturați individual.
Călin Șenchea, cel care a executat lucrarea de branșament individual la blocul G88, ne-a spus că lucrarea s-a executat după proiectul făcut de Compania de Apă și că pe 24 noiembrie s-a montat noul branșament. Cu alte cuvinte, totul este în regulă cu noul branșament, iar cei care au toate plățile la zi ar trebui să aibă apă. Așa le-a și promis Compania de Apă locatarilor în primăvară, când s-au început lucrările la branșamentul individual. “Ni s-a promis (de către Compania de Apă – n.r.) în primăvară că dacă facem lucrarea, dacă plătim la zi, ne încheie contract (individual – n.r.)”, ne-a declarat Călin Șenchea. Acesta ne-a spus că din cele 60 de garsoniere (blocul este format numai din garsoniere), 51 și-au făcut branșament individual, iar vreo 6 – 7 nici nu stau în bloc, deci nu aveau nici cum să acumuleze datorii, din moment ce nu au consumat nimic. Restanțele se ridică la valoarea de 3.500 de lei.
Aventura birocrației la Compania de Apă, încununată cu un refuz nejustificat
Compania de Apă nu s-a ținut de cuvânt. Cu branșament indivi-dual și toate plățile la zi, locuitorul garsonierei de la numărul 60 din G88 ne spune că de săptămâna trecută încearcă să rezolve problema, însă fără succes. Își aduce apă de la arteziană. Nu-i este ușor. Pentru toate nevoile din locuință ai nevoie de câțiva metri cubi, iar cu bidonul de cinci litri n-ai mare spor. Între timp, bate zilnic drumurile la Compania de Apă în căutarea soluției.
“Când am văzut că nu am apă, am sunat la dispecerat să întreb care e problema. Mi s-a spus că nu am apă din cauză că nu au plătit toți locatarii. Le-am explicat că eu am achitat toate facturile, am și chitanțele care o dovedesc, și că avem branșament individual, deci ar trebui să am apă, chiar dacă alți vecini nu au plătit. Cei de la dispecerat mi-au dat numărul de telefon al lui Alexandru Vale, șeful de la Secția Apă Canal. L-am sunat și i-am spus care e situația, cerându-i să-mi explice de ce nu am apă. Domnul mi-a zis că trebuie semnat un nou contract, în baza căruia poate să-mi dea drumul la apă”, explică locatarul. Și s-a dus luni la sediul Companiei de Apă. Dar i s-a refuzat semnarea noului contract, pe motiv că blocul are datorii. L-a resunat pe Alexandru Vale, care i-a spus că dacă demonstrează că are totul plătit la zi, să meargă la șefa Biroului Creanțe să semnez contractul individual și va avea apă. “M-am dus apoi la Birou Creanțe să rezolv problema, sperând să am apă după atâtea zile. Acolo am dat de doamna Andrecan, șefa Birou Creanțe, care mi-a spus clar că nu pot să semnez niciun contract individual până nu sunt plătite toate datoriile. Mi-a zis că sunt datorii din decembrie 2013 și ea nu are de unde să știe dacă eu am plătit tot sau nu. Atunci, i-am cerut să facă o listă unde să treacă apartamentele și fiecare ce datorie are, să știe fiecare cât are de plătit. Răspunsul dânsei a fost că nu se apucă ea acum să facă calcule pentru fiecare apartament cu ce datorii are și că i-a dat un tabel cu suma totală restantă lui Călin Șenchea (cel care a făcut lucrarea de branșament individual – n.r.) și să mă duc să rezolv cu el problema. M-am dus la Șenchea, care mi-a arătat niște fițuici, că altfel nu le pot numi, pe care le-a primit de la șefa Birou Creanțe. Sunt doar niște foi pe care sunt trecute apartamentele care au datorie și cuantumul datoriei, dar sunt scrise de mână, fără vreo semnătură sau o ștampilă. stop_coloana Vă arăt listele, nicăieri nu apare apartamentul 60, unde locuiesc. Adică, dacă vecinii mei nu plătesc apa cinci luni, eu să nu am apă cinci luni?! Atunci de ce am mai plătit branșamentul individual? Am dat 700 de lei pentru branșament și acum tot nu am apă. Dacă nu plăteam, nu eram atât de indignat, dar acum, că avem separare, de ce să nu am apă?”, se întreabă nervos cetățeanul.
“Am vorbit cu Șenchea, care mi-a spus că suntem mai multe familii care avem plătite toate facturile la zi. Dar suntem constrânși toți loca-tarii, și cei care și-au plătit și cei care nu, să rezolvăm problema. Acum, Șenchea trebuie să rezolve problema în locul Companiei de Apă, să vadă el cum face să se plătească datoria”, povestește descumpănit locatarul, subliniind că Șenchea i-a spus că oamenii care au plătit vor fi indignați și, așa, nici ei nu vor mai plăti apa, iar datoriile vor crește.
Compania de Apă ne dă astăzi explicația oficială
Eugen Pop, directorul Companiei de Apă Someș – Sucursala Sălaj, ne-a spus ieri că ne va transmite azi un răspuns oficial referitor la situația din blocul G88. Potrivit acestuia, până ieri dimineață, acesta este singurul bloc din Zalău care este debranșat din pricina datoriilor.
Istoricul debranșărilor
Toată harababura cu contractul la comun a început în 2011, când Companiei de Apă nu i-a mai convenit contractul individual cu locatarii. Pe motiv că sunt pierderi, sau că nu toți plătesc, Compania i-a obligat pe locatari, prin amenințări cu debranșarea, să încheie contracte la comun. Adică locatarii să plăteacă o factură pe tot blocul, iar dacă nu, să li se taie apa. În acest mod, dacă există rău plat-nici, Compania de Apă nu mai trebuie să-și bată capul cu recuperarea datoriilor de la fiecare individ în parte.
Din 2011, de când s-a trecut la acest sistem, cu acceptul autorităților locale, sute de familii s-au trezit peste noapte fără apă din pricina rău platnicilor. Sute de familii au rămas fără apă anul trecut, unele blocuri chiar în repetate rânduri, cum sunt cazurile blocurilor G 160 și B 120, de pildă.
Singura modalitate ca oamenii să nu plătească la comun este branșamentul individual. Însă, acest lucru costă. 700 de lei a plătiti loca-tarul apartamentului 60 din blocul G88. Iar după cum se vede din cazul blocului G88, nici măcar branșamentul individual nu e de ajuns, dacă sunt datorii. Altă companie care să furnizeze apă pentru zălăuani nu este. Deci, fie acceptăm condițiile impuse de Compania de Apă, fie ne ducem apă cu bidoanele acasă.
Direcția de Sănătate Publică n-are soluție, dar are o părere vis a vis de rău-platnici
Ligia Marincaș, directorul Direcției de Sănătate Publică (DSP) Sălaj, a declarat ieri pentru Graiul Sălajului că nu există un normativ care să stabilească cât timp pot fi ținuți locatarii unui bloc fără apă. “Nu există un normativ în acest sens. Locatarii pot sta cât doresc (cu apa sistată – n.r.) dacă își duc apă cu găleata. Pro-blema este de altă natură. Există o relație contractuală între cei care locuiesc în acel bloc și Compania de Apă. Nicăieri în lume, dacă nu plătești ceea ce consumi, nu mai ai dreptul la acel lucru. Din punctul meu de vedere, sigur că mi-aș dori ca toată populația să aibă apă tot timpul. Așa este și firesc, să existe apă 24 din 24 de ore. Acesta este standardul de viață pe care ni-l dorim cu toții. Dar existând acea relație contractuală, toată lumea trebuie să participe la a plăti ceea ce consumă. Știu că e o problemă. Dar așa cum te duci la magazin și vrei să iei pâine, nu-ți dă nimeni dacă nu o plătești, la fel este și aici. Știu că nu este ok. Știu că e nevoie de apă tot timpul. Dar există și o responsabilitate și din partea celor au contractul respectiv. Întotdeauna când au existat sesizări către noi în acest sens, am încercat să mediem cu cei de la Compania de Apă, dacă au existat datorii. Au acceptat o negociere directă cu reprezentanții blocurilor respective, în așa fel încât să le favorizeze o planificare a plății datoriilor. Dar mai mult de atât nu putem mijloci”, a precizat Ligia Marincaș.