Liceul nu mai este obligatoriu
Admitere in liceu si examen de bacalaureat dupa reguli si metode noi, evaluari ale elevilor din doi in doi ani, amenzi de pana la 5.000 de lei pentru parintii copiilor chiulangii si pierderea de catre profesori a titularizarii – sunt cateva dintre cele mai spectaculoase schimbari propuse de proiectul Legii Educatiei Nationale, facut in sfarsit public de ministerul de resort.
Schimbarile din lege pornesc chiar de la structura invatamantului preuniversitar, principala modificare fiind transformarea grupei mari pregatitoare in clasa pregatitoare si trecerea ei de la invatamantul prescolar la invatamantul primar, precum si includerea clasei a IX-a la invatamantul gimnazial. In clasa pregatitoare vor fi inscrisi copiii care implinesc sase ani pana la data inceperii anului scolar.
Prin urmare, in noua structura, gradinita va fi doar de trei ani – grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare, fata de patru ani pana acum, iar ciclul primar de cinci ani: clasa pregatitoare si clasele I-IV. Ciclul gimnazial, ce se va numi secundar inferior, va include clasele V-IX, iar liceul – ciclul secundar superior – va insemna clasele X-XII, respectiv XIII pentru anumite specializari.
In aceasta noua struc-tura, obligatorii sunt zece clase, si anume de la clasa pregatitoare, pana la clasa a IX-a inclusiv. In consecinta, din momentul intrarii in vigoare a legii liceul nu mai este obligatoriu, in conditiile in care pana acum erau obligatorii primii doi ani.
Amenzi pentru parintii chiulangiilor
Proiectul de lege prevede amenzi cuprinse intre 500 si 5.000 de lei pentru parintele sau tutorele legal care nu are grija ca elevul sa fie prezent la cursuri pe durata invatamantului obligatoriu. Amenda este aplicata de politie, la sesizarea conducerii unitatii de invatamant, insa ea poate fi inlocuita cu munca in folosul comunitatii, prestata de parintele sau tutorele legal respectiv.
Elevii vor fi evaluati prin examene din doi in doi ani
Prima evaluare va avea loc la sfarsitul clasei pregatitoare, pentru stabilirea competentelor cogni-tive, emotionale si sociale ale copiilor, dupa care, la finele clasei a II-a, vor fi evaluati din nou, de aceasta data pentru a se vedea cat de bine stiu sa scrie, sa citeasca si sa soco-teasca. Urmatoarea evaluare este programata pentru sfarsitul clasei a IV-a, cand se va face o evaluare esanti-onata a competen-telor fundamentale dobandite in ciclul primar. Dupa inca doua clase, adica la sfarsitul clasei a VI-a, elevii vor da un nou examen, constand in doua probe: una la limba si comunicare si alta la matematica si stiinte. La sfarsitul clasei a IX-a, adica la capatul invata-mantului obligatoriu, va avea loc o evaluare nationala, ce va consta in trei probe: o proba practica de calculator, una scrisa la limba materna si la o limba de circulatie internationala si o alta proba scrisa la matematica si la stiinte.
Bacalaureat cu doua probe scrise
Proiectul schimba si examenul de bacalaureat, cel putin la partea scrisa, care include doar doua probe, fata de trei anul acesta. Este vorba despre o proba transdisciplinara la limba si literatura romana si intr-o limba de circulatie internationala, pe care o vor sustine toti candidatii, si despre o proba diferentiata pe profile: matematica si stiintele naturii, pentru absolventii de la profil real, stiinte socio-umaniste, pentru cei de la uman, cunostinte tehnologice specifice calificarii profesionale urmate, pentru absolventii de la filiera tehnologica, si cunostinte specifice specializarii urmate, pentru cei de la filiera vocationala. Candidatii care au urmat liceul in limba materna dau proba scrisa si la aceasta disciplina.
Probele orale raman aceleasi ca si anul acesta: de evaluare a competentelor lingvistice la limba romana, limba materna si o limba de circulatie internationala, plus proba de calculator.
Reactii
Profesorul Petru Bonte, directorul Grupului Scolar Sag, desi sustine necesitatea unei noi Legi a invatamantului, declara ca proiectul propus are prea multe formulari echivoce, de genul ^se poate^, ^daca este cazul^, fiind nemultumit si de implicatiile pe care unele dintre modificarile propuse le vor avea asupra sistemului. ^Examenul de admitere in liceu va duce la o presiune colosala a coruptiei, iar proba de calculator, de la sfarsitul clasei a VIII-a, este o chestie de-a dreptul hilara, in conditiile in care informatica se studiaza la gimnaziu doar ca disciplina optionala”, ne-a explicat Bonte. El s-a declarat, in schimb, in favoarea includerii clasei a IX-a in ciclul gimanzial, fiind si un sustinator al organizarii examenului de titularizare de catre fiecare scoala.
De cealalta parte, Eusebiu Lehene, presedintele Ligii Sindicatelor din Invatamant, spune ca schimbarea titularizarii, prin organizarea examenului direct de catre scoala, ii dezavantajeaza pe profesori, care nu vor mai avea asigurat un post in invatamant in orice scoala, ci doar acolo unde sustin examenul. Ceea ce inseamna ca, in cazul in care postul din scoala respectiva se desfiinteaza la un moment dat, el nu se va putea transfera in alta parte. Lehene sustine ca, potrivit proiectului, profesorii pierd si alte drepturi importante, cum ar fi pensionarea cu trei ani inainte de varsta standard de pensionare sau reducerea cu doua ore o normei didactice in cazul profesorilor cu peste 25 de ani de vechime si grad didactic I.
Personalitate juridica, numai de la 300 de elevi in sus
Proiectul aduce modificari si in criteriile pe care trebuie sa le indeplineasca o unitate de invatamant pentru a putea avea statutul de persoana juridica – statut ce ii confera dreptul de a avea director, contabil, secretar si de a emite acte de studii. Astfel, o scoala sau un liceu va avea nevoie de minimum 300 de elevi pentru a avea acest statut, fata de 200 pana acum, iar o gradinita de minimum 150 de copii, fata de 100 in prezent. Daca s-ar aplica aceasta prevedere, din cele 61 de unitati cu personalitate juridica din mediul rural salajean, doar 18 s-ar incadra in criteriile stabilite. Proiectul prevede, insa, si exceptii, asa ca in fiecare comuna va fi permisa organizarea unei unitati cu personalitate juridica, chiar si fara indeplinirea criteriului numeric.
Se reintroduce examenul de admitere in liceu
Trecerea de la gimnaziu la liceu se face prin exa-men de admitere organizat de liceu numai daca numa-rul candidatilor este mai mare decat numarul locurilor oferite. Admiterea se face, in acest caz, luand in calcul in proportie de 70 la suta portofoliul educational (media de absolvire a invata-mantului obligatoriu si media de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a) si in proportie de 30 la suta nota obtinuta la disciplina de admitere stabilita de liceu.
Daca numarul candidatilor nu depaseste numarul de locuri, admiterea se face doar pe baza portofoliului educational.