Deși ar fi trebuit să fie gata în martie 2022, secțiunea Chiribiș-Biharia, această piatră de moară a Autostrăzii Transilvania, a ajuns din nou în faza de licitație, pentru desemnarea unui constructor.
Termenul limită a fost în 1 martie, iar la CNAIR au fost depuse cinci oferte pentru proiectarea și execuția celor 28,5 km ai secțiunii Chiribiș – Biharia de pe A3.
Este vorba despre Construcții Erbașu SA, Asocierea Duna Group International KFT – SC ING Service SRL – SC Duna Construcții RO SRL, Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS, Asocierea Precon Transilvania SRL – Citadina 98 SA, Asocierea SC Strabag SRL – Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA.
Valoarea contractului, finanțat prin Programul Transport, este de 877.779.813 milioane de lei, fără TVA.
Durata contractului este de 24 de luni, din care 6 luni proiectare și 18 luni execuție. Garanția lucrărilor este de minim 5 ani și poate fi majorată de ofertanți până la 10 ani.
“Miercuri, 1 martie 2023, a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului <Proiectare și Execuție pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău-Borș, Subsecțiunea 3C2 Chiribiș- Biharia (km 30+550-km 59+100)>. Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea din care face parte și Secțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia corelată cu Autostrada București – Brașov va asigura o legătură directă între România și vestul Europei”, explică CNAIR.
În perioada următoare, Comisia de Evaluare va analiza ofertele depuse.
Pe tronsonul Chiribiș -Biharia, lucrările au fost demarate în 2004 de Bechtel, apoi, în 2013, s-a reziliat contractul cu americanii. În 2015, s-a semnat un nou contract, cu spaniolii de la Corsan-Corviam. Acesta a fost reziliat un an mai târziu, în 2016. În august 2017 s-a licitat din nou și abia după încă 3 ani s-a și semnat contractul cu românii de la Trameco – Selina. Acesta din urmă nu au respectat însă obligațiile asumate prin contractul semnat în iunie 2020, care prevedea 6 luni de proiectare și 18 de execuție pentru cei 28,55 km, costul lucrării find de 326 milioane lei plus TVA. Antreprenorul ar fi trebuit să finalizeze proiectul tehnic în decembrie 2020 dar nu i-a mai fost acceptat, deoarece a solicitat costuri suplimentare de 48% peste valoarea contractuală. Termenul de finalizare a lucrării a fost luna martie 2022, potrivit contractului care a fost reziliat vara trecută. Stadiul fizic de realizare a lucrării este, în momentul de față, de 0,5 la sută, potrivit CNAIR.
În loc de 326+48%=482milioane cât a cerut Trameco, acum plātim vesel (sper pt. Strabag) 877milioane, Deci statul a risipit isr 400 milioane. Bravo!