Primarul din Nusfalau se confrunta cu o situatie inedita – reprezentantul firmei care a inchiriat statia CFR din localitate a venit la primarie cu un document prin care se solicita un aviz de demolare a garii. Primarul Mate Radu a refuzat si asteapta sa i se propuna alternative pentru reabilitarea cladirii. Statia din Nusfalau este proprietatea Cailor Ferate Romine, iar compania a inchiriat-o firmei SC Apria SRL.
Cladirea Garii din Nusfalau a devenit subiect al disputei publice intre administratia locala si proprietari in momentul in care prefectul Alexandru Vegh a constatat, intimplator, starea dezastruoasa in care se afla. In urma demersurilor prefectului de a stabili cine are cladirea in administratie si semnalarea in presa a pericolului pe care il reprezinta pentru siguranta publica, rezultatul este unul de-a dreptul intrigant – se vrea demolarea cladirii.
In urma cu o luna de zile, prefectul Alexandru Vegh expunea intr-o conferinta de presa demersurile pe care le-a facut pentru elucidarea situatiei in care se afla cladirea garii din Nusfalau. Atunci, prefectul a incercat sa afle cine este proprietarul garii si ce se poate face pentru reabilitarea cladirii, insa raspunsul dat de CFR a fost halucinant – nu e treaba Prefecturii ce are in curte CFR. Imediat dupa apelul public facut de prefectul judetului, la Primaria din Nusfalau s-a prezentat un reprezentant al firmei care a inchiriat sectia de circulatie neinteroperabila Sacuieni – Abrami – Sarmasag din care face parte si linia de cale ferata de pe raza comunei Nusfalau si gara din localitate. Dar, nu pentru a vedea cum se poate readuce cladirea in stare de functionare, ci pentru a cere avizul primarului ca sa fie demolata aceasta cladire. Potrivit primarului Mate Radu, a fost contactat de catre un reprezentant al firmei Sc Apria SRL care a venit cu o adresa prin care se solicita ca edilul sa fie de acord cu demolarea cladirii. “Am refuzat si le-am cerut sa se intoarca cu o adresa de inaintare cu ceea ce vor sa faca acolo, dar nu ne-au mai cautat”, a declarat pentru Graiul Salajului primarul din Nusfalau. Tot Mate Radu spune ca a discutat cu reprezentantul firmei despre posibilitatea ca aceasta cladire sa fie preluata de catre primarie pentru a face demersurile de reabilitare, insa li s-a propus inchirierea. “Daca tot e vorba despre institutii, suntem de acord sa o preluam, cu titlu gratuit, nu in chirie. Am putea sa o folosim noi, dar nu sa ne-o inchirieze si tot noi sa investim acolo”, a mai spus Mate Radu.
Proprietatea nimanui
Prefectul Alexandru Vegh a incercat sa afle clauzele contractuale dintre CFR si firma SC Apria SRL care a inchiriat statia, pentru a vedea cine este responsabil pentru situatia in care a ajuns cladirea. Atunci, un director CFR i-a spus transant ca nu este treaba prefectului sa stie termenii contractuali si ca cladirea este in stare buna. Situatia din teren insa contrazice aceasta opinie. Legal, cladirea apartine CFR Cluj, Divizia de Patrimoniu. In comuna Nusfalau, CFR detine aproape 7 hectare de teren, din care suprafata construita este de 2.599 metri patrati – cladirea garii, canton, cabina ACAR, doua locuinte de serviciu din care una este vinduta unui fost angajat al CFR-ului, fintina, adapost, cuptor, WC public etc. Alte trei hectare insumeaza terasamentele de cale ferata, iar restul pina la sapte hectare re-prezinta zona CFR. Cum clauzele contractuale sunt secrete si nu pot fi facute publice unor terti, conform adresei trimise Prefecturii Salaj de catre CFR, nu putem stii cine este responsabil de administrarea patrimoniului detinut in acte de CFR si “inchiriat” firmei private.
Prefectul nu renunta
Desi a fost persiflat de un director CFR de la Bucuresti, prefectul Alexandru Vegh nu renunta la incercarea de elucidare a situatiei juridice a cladirii in cauza. Vegh a trimis o noua adresa catre CFR prin care arata ca, fiind reprezentantul guvernului in teritoriu, nu poate fi considerat o terta parte, ci reprezinta implicit Ministerul Transporturilor si CFR-ul care se afla in subordinea ministerului in cauza. Prefectul a mai atasat la adresa respectiva si fotografiile facute la locatia cu pricina si asteapta un raspuns oficial. “Nu putem accepta demolarea cladirii, ea poate fi reabilitata si i se poate da o alta destinatie”, crede Alexandru Vegh.
In incercarea noastra de a afla mai multe despre intentia firmei care a inchiriat statia CFR, am sunat atit la sediul firmei SC Apria SRl din Cluj-Napoca, precum si la punctul de lucru din Cehei, simleu Silvaniei. Singurul raspuns a fost tonul de fax. Pe de alta parte, am luat legatura si cu biroul de presa al CFR inca de luni, insa pina in acest moment nu ni s-a formulat niciun punct de vedere.