Nouă tronsoane de cale ferată de pe raza județului Sălaj vor intra în reabilitare, după ce compania CFR SA a semnat 45 de contracte, în valoare totală de aproximativ 700 de milioane de lei, pentru execuția unor lucrări care să permită ridicarea restricțiilor de viteză pe mai multe linii din Transilvania.
După cum recunosc chiar reprezentanții companiei, pe multe dintre liniile de cale ferată se circulă mai încet decât acum 25 de ani, trenurile rulează în medie cu mai puțin de 50 km/h, iar porțiunile unde se ating 80 km/h sunt puține.
Așa se face că un tren Regio parcurge 181 de kilometri, de la Apahida la Baia Mare, în 4 ore, iar un tren Inter Regio are nevoie tot de 4 ore ca să parcurgă cei 220 km dintre Războieni și Oradea. De la Arad la Oradea, pe o distanță de 121 km, cele mai rapide trenuri fac 2 ore și 14 minute, iar cele care opresc peste tot fac 3 ore.
Lucrările de tip Quick Wins, care vor permite ridicarea restricțiilor de viteză pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii căii, sunt finanțate prin PNRR și vizează liniile Apahida – Baia Mare, Războieni – Episcopia Bihor și Arad – Oradea. Constructor este Asocierea Drum Asfalt (România) – ZUE (Polonia), iar durata de implementare a proiectului este de 24 de luni. La final, pe tronsoanele amintite, trenurile vor putea circula cu până la 120km/h, în funcție de configurația traseului.
Tronsoanele de cale ferată din Sălaj, incluse în planul de modernizare al CFR, sunt: Lot 19 Gâlgău – Ileanda, km 81+400 – km 83+450 (fir II); Lot 20 Ileanda – Letca, km 91+940 – km 93+340 (linie simplă); Lot 21 Răstoci – Cuciulat, km 98+650 – km 100+200 (linie simplă); Lot 22 Lețca – Băbuțeni, km 103+750 – km 105+350 (linie simplă); Lot 23 Cuciulat – Băbuțeni, km 105+350 – km 107+450 (linie simplă); Lot 24 Cuciulat – Surduc Salaj, km 107+450 – km 108+650 (linie simplă); Lot 25 Băbuțeni – Surduc Salaj, km 113+500 – km 115+100 (linie simplă); Lot 26 Băbuțeni – Jibou, km 115+100 – km 116+270 (linie simplă); Lot 27 Surduc Salaj – Someș Odorhei, km 122+145 – km 123+556 (linie simplă).
Pe când se va realiza dublarea căii ferate Ileanda – Jibou, Jibou – Zalău , Jibou – Baia – Mare și de asemenea electrificarea acestora ( Dej- Baia Mare, Jibou – Zalău și mai departe … )