Centura Zalăului: „munca de chinez bătrân” s-a transformat în siestă ardelenească
Centura Zalăului continuă să troneze în peisaj ca un monument al răbdării românești: trebuia inaugurată în primăvara lui 2023, însă la final de 2025 încă așteptăm să vedem panglica.
O scurtă vizită pe traseu ne arată că sensul giratoriu de pe Meseș nu e finalizat, iar marcajele rutiere lipsesc.
De o bună bucată de vreme, stadiul de finalizare a lucrărilor e împotmolit la 99%. CNAIR a început verificările la fața locului în luna noiembrie, când ne-a și anunțat că, din 3 decembrie, circulăm pe varianta ocolitoare. S-a dovedit, încă o dată, că la noi timpul e și mai relativ decât la alții.
Și totuși, lucrările sunt făcute de o firmă din China, țara unde se ridică zgârie-nori în două săptămâni. La noi însă, spiritul oriental nu s-a izbit doar de solul sălăjean, ci și de specificul ardelenesc.
În imaginile surprinse recent pe șantier, nu se vede mare vânzoleală. Dacă numărăm muncitorii, pare, mai degrabă, o reuniune de familie decât o desfășurare de forțe.
Utilajele stau parcate în poziția lotus, iar în sensul giratoriu de pe Meseș, totul se învârte, nimic nu avansează.
Lipsesc și marcajele, dar probabil au fost comandate în China și durează mult să ajungă.
Și totuși, poate într-o zi, cândva, Zalăul va avea centura promisă. Momentan, emblematica „ultima sută de metri” se dovedește a fi mai anevoioasă decât toți ce 5,35 de kilometri de șosea de centură.




Reamintim că proiectul celui de-al doilea tronson al șoselei ocolitoare a fost contractat încă din iulie 2020, cu finanțare prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, pentru suma de 185,5 milioane lei, fără TVA, lucrările fiind realizate de asocierea Synohidro Corporation Limited, din China, și Good Prod SRL, din România.
Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat în septembrie 2020. Contractul prevedea 6 luni de proiectare și 24 de execuție. Lucrările propriu zise au demarat în aprilie 2021 și ar fi trebuit să fie gata în martie 2023.
Sunt 5,53 kilometri de drum, cu o lățime de 10 metri, cu o bandă pe sens și trei benzi în zonele cu pantă accentuată.
