Cele cinci radare de pe bulevard vor da amenzi “la paştele cailor”
Până atunci, Primăria Zalău s-ar putea trezi cu o amendă pentru că proiectul nu-şi atinge scopul
Pe bulevardul Mihai Viteazul din Zalău avem, de doi ani buni, cinci radare fixe, amplasate pe tronsonul Centru – Astralis. Adică avem cinci radare pe o lungime de aproximativ doi kilomtetri. N-au funcţionat niciodată şi nu funcţionează nici acum. Şoferii, majoritatea, nu se supără. Dar sunt şi cetăţeni care cred că ar fi utile, să-i tempereze pe şoferii agresivi sau pe tinerii teribili care fac “liniuţe” noaptea pe bulevard.
Povestea radarelor de pe bulevardul Mihai Viteazu din Zalău a început odată cu “plantarea” în intersecţiile oraşului a semafoarelor inteligente. Care numai inteligente nu-s. Că rău intenţionate nu le putem suspecta că ar fi. Urcând spre centrul municipiului, primul radar ne iese în cale lângă magazinul Unicarm. Venind mai încoace, la intersecţia de lângă magazinul Lidl, alt radar. Pa Perla altul, la Galeriile Meseş altul, şi încă unul la intersecţia dintre Primărie şi Clădirea Transilvania. Aşadar, pe o distanţă de doi kilometri ne pândesc cinci radare. La ora actuală sunt “inofensive”. Degeaba au încercat edilii municipiului să le “pună-n pită”, adică să tragă un ponos din prezenţa lor, deocamdată nu au reuşit. Să fim bine înţeleşi, radarele sunt funcţionale, numai că nu-i cine să aplice amenzile pentru conducătorii auto care circulă cu viteză prea mare ori au trecut pe roşu. Amenda ar fi de 195 de lei şi în medie s-ar înregistra 600 de contavenţii pe zi, cum a rezultat din “probe” după instalarea radarelor.
Radare performante şi atât
Atât sistemul de semaforizare, cât şi cel al radarelor s-a realizat cu fonduri europene. Dacă cu semafoarele (bune rele cum sunt, sunt ale noastre) s-a reuşit punerea lor în funcţiune, cu radarele lucrurile se complică pe zi ce trece. Radu Nistorescu, administrator public al municipiului, spunea ieri că există riscul de a fi penalizaţi, pentru că investiţiile prin fonduri europene sunt supuse controalelor, iar aceasta nu funcţionează în scopul pentru care a fost realizată. Adică nu e născătoare de amenzi.
În luna aprilie a anului 2014, Consiliul Local al municipiului Zalău a aprobat incheierea unui protocol de colaborare între Primăria Zalău şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale pentru a putea fi puse în funcţiune cele cinci radare Radarele şi camerele amplasate pe bulevardul Mihai Viteazu sunt omologate, iar înregistrările foto şi video pot fi considerate probe în instanţă. stop_coloana Datele din trafic înregistrate de camerele de supraveghere vor fi stocate de către Direcţia Generală de Administrare a Domeniului Public (DGADP) Zalău timp de 30 de zile. în baza unui protocol de colaborare încheiat cu primăria, poliţiştii rutieri vor procesa aceste date. Poliţiştii vor trimite adrese proprietarilor autovehiculelor identificate în trafic cu solicitarea ca aceştia să comunice numele persoanei care a condus autovehiculul în data şi la ora respectivă. După primirea comunicării la IPJ Sălaj, pe numele persoanelor ale căror date au fost cerute de poliţişti se vor întocmi procese verbale de contravenţie. Aşa trebuia să fie. Că nu s-a ales nimic din toată povestea asta, o ştim cu toţii.
Poliţia spune că Zalăul nu poate “sări din schemă” la nivel naţional
S-a stabilit de câteva ori data în care urma să fie semnat protocolul dintre Primărie şi Poliţie pentru punerea radarelor în funcţiune. Ultima oară în urmă cu două săptămâni. Poliţia a refuzat semnarea lui. Iosif Ghiurca, coandantul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Sălaj, explica ieri pentru Graiul Sălajului că radarele există, sistemul de monitorizare este bun, însă se intenţionează ca acest sistem să se aplice le nivel naţional. În acest sens au fost prezenţi specialişti de la Direcţia de Telecomunicaţii din cadrul Ministerului de Interne şi au spus să mai avem puţină răbdare, pentru că acesta se doreşte a fi un sistem unic. Sistemul de monitorizare funcţionează, doar că nu se aplică contravenţiile.
Primăria se teme de penalizare
Administatorul public la Zalăului, Radu Nistorescu, întrebat când vor intra în funcţiune cele cinci radare de pe bvulevard, a răspuns cu amărăciune în glas că se va întâmpla… “la paştele cailor”. Există riscul amenzilor din partea Uniunii Europene, pentru că sistemul s-a realizat cu fonduri europene. Noi am semnat mai bine de un an protocolul, dar văd că poliţia nu mişcă un deget în acest sens”.
Deocamdată, conducătorii auto care trişează la viteză şi la culoarea roşie a semaforului, intenţionat sau nu, n-au de ce se teme. S-ar putea ca “deocamdată” să fie lung cât o zi de post. “În ce vară şi-n ce an” – vorba lui Topârceanu – vor da radarele amenzi?
