Cele cinci radare de pe bulevard şi camerele pentru rovinietă funcţionează, dar nu dau amenzi
Deşi avem camere video montate de aproape doi ani de Primăria Zalău pe bulevardul Mihai Viteazu, care au menirea să depisteaze şoferii care depăşesc viteza legală sau trec pe roşu, zălăuanii pot circula liniştiţi, pentru că amenzi nu le vor veni acasă prea curând.
Nici camera fixă de la intrarea în Poarta Sălajului pentru depistarea maşinilor fără rovinietă nu dă amenzi. Cei de la drumurile naţionale mai trimit când şi când o cameră mobilă prin judeţ, ca să ţină sub control corectitudinea şoferilor faţă de taxa percepută prin rovinietă.
Doi ani cu radare „chioare” în Zalău
Se fac aproape doi ani de când cele cinci radare fixe, menite să producă probe video pentru amendarea şoferilor care încalcă legea, au fost montate de primărie pe tronsonul primărie – autogară. Deocamdată doar au constatat că sunt sute de şoferi care încalcă zilnic regulile de circulaţie, graţie acestor radare. Până acum nici o amendă. Şi nici nu se ştie exact când vor curge amenzile pentru şoferi, deoarece nu s-au finalizat procedurile legale.
„Continuă demersurile pentru finalizarea procedurilor legale, care vor fi urmate de semnarea protocolului cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Sălaj. Din acel moment, vor putea fi aplicate amenzi în baza înregistrărilor făcute cu camerele radar – echipamente de impunere a legii în trafic, montate prin Proiectul Sistem de management al traficului în Municipiul Zalău”, ne-a transmis biroul de presă al primăriei. Cu alte cuvinte, şoferii nu au de ce să-şi facă griji.
Cosiliul Local Zalău a aprobat în luna aprilie 2014 încheierea unui protocol de cooperare între Primăria Zalău şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) pentru a putea fi puse în funcţiune cele cinci radare fixe montate pe bulevardul Mihai Viteazu. Proiectul a fost implementat în perioada decembrie 2011 – mai 2013 şi a fost finanţat cu fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013. Proiectul cuprinde un subsitem de impunere a legii în trafic, care, în conformitate cu prevederile legale, poate fi exploatat doar de către Inspectoratul Judeţean de Poliţie (IPJ), în baza unui protocol de colaborare. Pentru ca sistemul să poată fi folosit este necesară realizarea unei conexiuni securizate între dispeceratul Sistemului de management al traficului, stabilit la sediul DGADP, şi bazele de date ale Ministerului de Interne. stop_coloana Conexiunea poate fi realizată doar de către STS, utilizând o parte din infrastructura proiectului, pe traseul de la dispeceratul Sistemului de management al traficului, de pe strada Tudor Vladimirescu, până în faţa sediului IPJ, precum şi prelungirea traseului infrastructurii până la sediul STS, de către Primăria Zalău.
Verificarea rovinietei se face rar
Nici când uită să-şi ia rovinietă, şoferii nu trebuie să-şi facă griji prea mari. Mircea Crişan, directorul Secţiei de Drumuri Naţionale Sălaj, ne-a spus că singura cameră fixă pentru identificarea automobilelor fără rovinietă, amplasată pe drumul naţional 1F, la intrare în Poarta Sălajului, nici acum nu dă amenzi. Chiar dacă se înregistrează maşinile care circulă fără rovinietă, datele nu se prelucrează încă de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Singura care poate să depisteze şoferii care circulă fără rovinietă este camera mobilă, care este montată într-o maşină galbenă. Însă maşina nu e prezentă pe drumurile naţionale şi europene din judeţ tot timpul, căci merge prin rotaţie în trei judeţe, respectiv Sălaj, Satu Mare şi Maramureş.
Taxa care conferă unui vehicul dreptul de a utiliza pe parcursul unei perioade date drumurile din România (rovinieta) a fost introdusă prin Ordonanţă de Guvern, în 2002. Taxele pentru a utiliza drumurile naţionale diferă în funcţie de tipul autovehicului şi de durata de utilizare a drumului. De exemplu, pentru un atutoturism tarifele sunt cuprinse între 3 euro (rovinietă valabilă 7 zile) şi 28 de euro (rovinietă valabilă un an). Posesori de permis de conducere care vor circula pe drumurile din România fără rovineta vor fi sancţionaţi cu amendă şi cu plata unui tarif de despăgubire. Acestea diferă în funcţie de tipul autovehiculului. Pentru autoturisme, amenzile sunt cuprinse între 250 şi 500 de lei, în timp ce despăgubirile sunt de 28 de euro.
