Compania UMB Spedition, deținută de omul de afaceri Dorin Umbrărescu și considerată unul dintre cei mai serioși antreprenori de pe șantierele autostrăzii A3, amenință cu rezilierea contractelor pentru Autostrada Transilvania. Motivul îl reprezintă valul de scumpiri din utima perioadă, cumulat cu faptul că formula de ajustare a prețurilor propusă de autorități nu acoperă creșterile costurilor.
Zilele trecute, informația însoțită de documente, a apărut pe site-ul strictsecret.ro, fiind preluată apoi și comentată de Asociația Pro Infrastructură. Potrivit informațiilor prezentate, UMB a solicitat rezilierea contractului cu statul pentru tronsoanele Zimbor – Poarta Sălajului și Nădășelu – Zimbor.
“Amenințări cu rezilierea fără precedent din partea unui antreprenor. Ieri au apărut în presă documente trimise de grupul de companii UMB, deținut de familia Umbrărescu, prin care constructorul cere încetarea de comun acord a contractelor pe Autostrada A0 Nord lot 4 și Autostrada A3 Nădășelu-Zimbor, pe motiv că formula de ajustare a prețurilor nu acoperă creșterile reale de costuri. Deși în media au apărut, cel puțin până în acest moment, fragmente din documentele trimise pe aceste două proiecte, conform informațiilor pe care le avem, antreprenorul ar fi trimis notificări similare pe toate contractele pe care le are în derulare, adică pe autostrăzile A3 Zimbor-Poarta Sălajului, A0 Nord lot 2 și drumurile expres DEx12 tronsoanele 3 și 4 și DEx6 Brăila-Galați”, scrie Asociația Pro Infrastructură.
Organizația dă dreptate antreprenorului și critică atitudinea guvernanților. În plus, afirmă că și alți constructori întâmpină aceleași probleme, chiar dacă, deocamdată, nu au trimis notificări de reziliere a contractelor.
“Fondul problemei este real. Creșterile la numeroase categorii de materiale de construcții au explodat, la care se adaugă inflația și alte evenimente, cum ar fi conflictul ucrainean, toate puse peste metehnele vechi ale pieței (forța de muncă, de exemplu), creând presiune în plus. De altfel, constructorii cer de mai bine de un an de zile să se adopte o formulă de ajustare care să acopere creșterile de costuri la un nivel cât mai aproape de realitate. Întrebarea este: care e acea <realitate>? Într-o negociere fiecare parte trage cât poate de contract și legislație. Iar guvernul refuză să adopte o formulă de ajustare care să mulțumească antreprenorii, presiunea bugetară suplimentară fiind evidentă fără a putea fi decontată pe fonduri nerambursabile, încercând astfel să pună în cârca privaților o parte cât mai mare din pierderile generate de costurile semnificativ mai mari. Aseară târziu, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a ieșit cu un comunicat în care este amintită soluția dorită de UMB, formula polinomială de calcul. CNAIR promite antreprenorilor această soluție de mai bine de jumătate de an, dar una este să promiți, alta este să dai OUG de adoptare. De altfel, motivele invocate de UMB afectează puternic și alți constructori, nu doar pe rutier, ci și pe feroviar, care, cel puțin deocamdată, se plâng doar pe canale neoficiale, off the record. Riscul pentru proiecte este clar: se oprește lucrul pe șantiere sau mobilizarea se reduce drastic în așteptarea vremurilor mai bune și a prețurilor mai mici la materiale chiar sub amenințarea penalităților de întârziere, și, în cazul în care cuțitul ajunge la os, renunțarea la contract sub o formă sau alta”, precizează Pro Infrastructura.
CNAIR spune că a vorbit la telefon cu antreprenorul
“Ca urmare a informațiilor diseminate în presă privind o solicitare de reziliere a contractelor pe care UMB Spedition le are cu CNAIR, Directorul General Cristian Pistol a avut o convorbire telefonică cu reprezentantul acestui Consorțiu din Bacău.
Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite.
Constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor.
Acesta a dat asigurări că nu intenționează să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a prețurilor.
Reprezentantul firmei băcăuane a precizat că imediat ce va fi aprobată în ședința de Guvern Ordonanța privind mecanismul de punere în aplicare a OUG 64/2022, care vizează formula polinomială de ajustare a prețurilor, va renunța la solicitările de încetare amiabilă remise CNAIR.
De asemenea el a apelat la CNAIR să transmită presei acest punct de vedere, motivând că în cadrul Consorțiului pe care îl reprezintă nu este constituită o structură de comunicare publică”, a transmis Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, după ce informația privind rezilierea contractelor a apărut în spațiul public.
USR Sălaj cere implicare din partea prefectului Dari Toma și a ministrului Lucian Bode
“Autostrada Transilvania este vitală pentru dezvoltarea comunităților sălăjene. Construirea Parcului Industrial din județul Sălaj și a Autostrăzii Transilvania a făcut ca investitorii să își anunțe intenția de a își deschide afaceri în județul nostru. Încetinirea sau stoparea proiectului Autostrăzii Transilvania ar avea efecte nedorite pentru județul nostru. Pericolul este real, de aceea solicit autorităților locale, Perfectului Județului Sălaj, reprezentantul guvernului în teritoriu, dar și domnului Lucian Bode, fost ministru al transporturilor să ceară explicații CNAIR si actualului ministru al transporturilor, Sorin Grindeanu, și mai ales să facă demersuri pentru continuarea proiectului și finalizarea lui la termenul stabilit”, a scris, pe Facebook, Nicolae Olar, consilier județean din partea USR.
F bine ce se întâmpla! O vom vedea gata peste 100 de ani!