Makyol, UMB și WeBuild au fost cei trei constructori din cei șapte ofertanți care mai rămăseseră în cursa pentru obținerea celui mai scump (peste 7 miliarde de lei) contract de autostradă scos la licitație de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – Subsecțiunea 3B3 Poarta Sălajului – Zălau, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău.

Surse ale Asociației Pro Infrastructură au informat că italienii de la WeBuild au fost descalificați, prin urmare, pentru cele 7 miliarde se mai bat doar doi constructori: turcii de la Makyol și ”regele autostrăzilor” – UMB.

În prezent, licitația apare ca fiind în etapa de evaluare financiară a ofertelor, iar un nou termen a fost dat pentru 30 octombrie.

Încă din ianuarie, CNAIR a finalizat etapa de evaluare tehnică a ofertelor depuse la licitația pentru construcția celor 41 de kilometri din Autostrada Transilvania (A3), inclusiv Tunelul Meseș.

Marți, 15 octombrie, a fost bifată cea de-a șasea amânare din partea CNAIR în ceea ce privește desemnarea câștigătorului.

Cea mai lungă licitație pentru cea mai scumpă autostradă românească

Vă reamintim că licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunel de 2,8 kilometri prin Meseș, a fost lansată în luna februarie 2023.

Până la finalul lui august 2023 au depus oferte compania românească UMB, în asociere cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina, pentru experiență la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), italienii de la WeBuild și încă cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, asocierea Makyol – Ozaltin și Tekfen.

În competiție au rămas, până în septembrie, trei constructori: UMB (România), Makyol (Turcia) și WeBuild (Italia). Valoarea lucrărilor se ridică la 6,8 miliarde de lei fără TVA, peste 7 miliarde cu TVA.

Dacă sursele Asociației Pro Infrastructură au dreptate, este posibil ca din cei doi constructori rămași în competiție să fie desemnat unul pentru construcția autostrăzii, la termenul dat de CNAIR, adică în 30 octombrie.

Companiile rămase în cărți pentru construcția celui mai complicat lot de pe A3 sunt în Top 3 în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă și drum expres contractați în România. UMB este cel mai mare constructor din țară după numărul de kilometri de autostradă contractați.

Compania deținută de Dorin Umbrărescu lucrează pe Autostrada Moldovei A7, pe un lot din Autostrada Unirii A8, pe Autostrada Transilvania (loturile Mihăești – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului), pe Autostrada Lugoj – Deva, pe Autostrada București Nord A0 (Lotul 4), pe Drumul Expres Craiova – Pitești, pe Drumul Expres Brăila – Galați.

Compania turcească Makyol este al doilea cel mai important constructor din România, cu lucrări pe A13 și A7, în timp ce italienii de la WeBuild au și ei în execuție lucrări importante de infrastructură rutieră și feroviară pe teritoriul României. Doar că, așa cum arată sursele Asociației, italienii ar fi fost descalificați.

Execuția subsecțiunilor Poarta Sălajului- Zalău și Zalău- Nușfalău, cu o lungime totală de 41 de km, este o lucrare complexă, ce implică și execuția Tunelului Meseș, cu două galerii, în lungime de 2,89 km și cu două benzi de circulație pe sens, precum și construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje.

Este, de asemenea, cel mai scump lot de autostradă din România. În acest context, există voci care spun că tocmai banii ar fi problema numeroaselor amânări. Programul Transport, care reprezintă sursa de finanțare și pentru acest obiectiv, ar fi deja supraîncărcat, iar statul nu ar avea banii necesari pentru partea sa de cofinanțare a proiectelor.