Dupa spusele lui Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean Salaj, receptia la lucrarile de reabilitare a drumului judetean 108A ar trebui sa aiba loc in 30 august 2013. Dar nu va fi nimic de asta. Intarzierile sunt mari. De pilda, pe tronsonul Jibou-Creaca, acolo unde lucrarile sunt efectuate de firma Trans Bitum, inca exista portiuni mari de sant care nu au fost betonate. Apa pluviala din santuri statuta si cu miros greu se prelinge in panza freatica si de aici in fantanile oamenilor. Nici trotuarele, atat cat sunt facute, nu ii incanta pe locuitorii satelor Prodanesti si Creaca. Inainte de a se turna betoanele, terenul nu a fost nivelat suficient sau chiar deloc si ai impresia ca sunt dunele de nisip din deserturi. Numai ca pe trotuare au mai ramas si pomi pe care viitorii pietoni vor trebui sa ii ocoleasca vara. Spun vara pentru ca iarna trotuarele vor fi impracticabile sau, in cel mai bun caz, vor putea servi pentru distractie copiilor cu sania gratie suisurilor si coborasurilor, ca montaigne russe sigur nu se va face prea curand la Creaca.
Apoi, la gospodariile care au si poarta mare la intrare, dar si portita, s-a acceptat construirea unui singur pod cu o latime de 5,20 metri, doar pentru poarta mare, portita ramanand in…aer. Sa nu va inchipuiti ca toate portitele au fost vitregite de podet. Unor gospodari mai descurcareti, constructorii le-au amenajat chiar doua poduri, si la intrarea in curte si la intrarea in gradina Bineinteles, nu pe gratis! De obicei, plata se facea in palinca si vin.
Ar mai fi si conductele de aductiune a apei potabile, care, dupa spusele martorilor oculari, au fost pur si simplu zdrentuite in mai multe locuri. Viceprimarul comunei Creaca, Fabian Sabou, spunea ca nu se va face nici o receptie pana nu vor fi verificate conductele cu apa sub presiune. Si el este convins ca, in cateva locuri, conductele sunt deteriorate, dar are incredere ca, dupa verificare, constructorul le va repara sau inlocui. De musai ca de voie buna.
De aproape doua saptamani, constructorii de la Trans Bitum nu s-au mai aratat pe tronsonul Jibou-Creaca. Si utilajele au disparut odata cu ei. Intamplator, m-am intalnit cu un anume inginer Pop, care, zic localnicii, ar fi seful constructorilor. L-am intrebat cand vor betona rigolele care au devenit locuri preferentiale ale broastelor. „Saptamana viitoare”, a spus Pop. Numai ca de atunci au trecut patru-cinci saptamani. Constructorii, cum spuneam, si-au luat deocamdata talpasita si nimeni nu stie ce se intampla cu drumul judetean 108A pe tronsonul Jibou-Creaca.
Asa se vedeau lucrurile la inceputuri
Reabilitarea si modernizarea drumului 108A au fost impuse de necesitatea imbunatatirii conditiilor de circulatie pe ruta care realizeaza legatura localitatilor situate in zona Mesesului si Jibou cu municipii importante din Ardeal, cum ar fi Cluj-Napoca, Baia Mare, Zalau. Sursa de finantare este Fondul European de Dezvoltare Regionala, prin Programul Operational Regional (POR). Potrivit purtatorului de cuvant al Consiliului Judetean Salaj, valoarea totala a proiectului este de 102.697.090 lei. Contributia Consiliului Judetean este de doi la suta, de la bugetul de stat vin 13 la suta, iar din fonduri europene nerambursabile 85 la suta. Proiectul prevede 36,311 kilometri de drum reabilitat si modernizat pe ruta Romanasi-Creaca-Jibou-Benesat, trei poduri nou construite, patru poduri reabilitate si consolidate.
Cu toate ca data stabilita pentru receptia investitiei este 30 august 2013, daca se lucreaza in ritmul actual, receptia se va face la anu’ si la multi ani.