Presedintele Romaniei a semnat decretul prin care s-a instituit stare de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru o perioada de 30 de zile. Printre cele mai importante masuri sunt:

rn

Masuri de prima urgenta cu aplicabilitate directa

1. Domeniul ordine publica

rn

– Politia Locala se subordoneaza operational Ministerului Afacerilor Interne.
– Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor se subordoneaza operational unitatilor teritoriale de politie, care stabilesc activitatile de sprijin pe care acestea le executa.
– Serviciile voluntare de pompieri (situatii de urgenta) se subordoneaza operational unitatilor teritoriale pentru situatii de urgenta, care stabilesc responsabilitatile si modul de actiune al acestora.
– Serviciile publice de ambulanta se subordoneaza operational inspectoratelor pentru situatii de urgenta.
– (1) Ministerul Apararii Nationale sprijina, la cerere, Ministerul Afacerilor Interne pentru asigurarea pazei si protectiei unor obiective/zone, transportul de efective, materiale si tehnica pentru indeplinirea misiunilor specifice, triaj epidemiologic, asistenta medicala si alte misiuni in functie de evolutia situatiei.
(2) Institutiile din cadrul Sistemului national de ordine publica si securitate nationala suplimenteaza, la nevoie, efectivele si tehnica pentru interventie, prevazute in planuri, in functie de evolutia situatiei.
– Institutiile din cadrul Sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala pot angaja fara concurs, la nevoie, pe durata determinata de 6 luni, personal din sursa externa sau cadre care au trecut in rezerva, carora le-au incetat raporturile de serviciu.
– Pentru ca efectivele institutiilor din cadrul Sistemului national de aparare, ordine publica si securitate nationala sa fie mereu la dispozitie in scopul interventiei in cazuri reale generate de pandemia de COVID-19, pe perioada starii de urgenta, se suspenda exercitiile, simularile, aplicatiile si orice alte activitati care pot interfera cu masurile luate de autoritatile competente destinate prevenirii si combaterii raspandirii infectiilor cu COVID-19, cu exceptia celor cu caracter militar desfasurate in poligoanele de instructie.

rn

  2.  Domeniul economic

rn

Guvernul poate adopta masuri de sustinere a operatorilor economici din domeniile afectate de COVID-19.
– Pentru combaterea raspandirii infectiilor cu COVID-19, autoritatile publice centrale pot rechizitiona unitati de productie materiale si echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
– Autoritatile publice centrale precum si entitatile juridice in care statul este actionar majoritar, pot achizitiona in mod direct materiale si echipamente necesare combaterii acestei epidemii.
– Beneficiarii fondurilor europene afectati de adoptarea masurilor de urgenta prevazute in prezentul decret pot decide, impreuna cu autoritatile de management/organismele intermediare, sa suspende contractele de finantare incheiate conform legii.
– Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza, la cerere, operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul COVID-19, certificate de situatie de urgenta in baza documentelor justificative.
– Se vor dispune masuri pentru asigurarea continuitatii in aprovizionare, respectiv extractie, productie, procesare, transport, distributie, furnizare, mentenanta intretinere si reparatii a resurselor si materiilor prime si/sau semiprocesate necesare functionarii corespunzatoare a sistemului energetic national, precum si asigurarea continuitatii functionarii acestuia si a tuturor serviciilor de utilitate publica.
– Se mentine valabilitatea documentelor eliberate de autoritatile publice care expira pe perioada starii de urgenta.
– Pe perioada starii de urgenta se pot plafona preturile la medicamente si aparatura medicala, la alimentele de stricta necesitate si la serviciile de utilitate publica (energie electrica si termica, gaze, alimentare cu apa, salubritate, carburanti etc.), in limita pretului mediu din ultimele 3 luni inaintea declararii starii de urgenta.

rn

     3.Domeniul sanatatii

rn

in structurile Ministerului Afacerilor Interne, in unitatile sanitare si in serviciile de asistenta sociala se poate angaja fara concurs, la nevoie, pe durata determinata de 6 luni, personal contractual medical, personal auxiliar, farmacisti, personal de laborator si alte categorii de personal contractual necesare.
– Prelungirea aplicabilitatii actelor normative, cu valabilitate pana la data de 31 martie 2020, privind acordarea serviciilor medicale si medicamentelor in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, programe nationale de sanatate – preventive si curative, pe perioada starii de urgenta, cu modificarea prevederilor, in caz de necesitate, dupa cum urmeaza:
a) serviciile medicale pentru tratarea cazurilor COVID-19 si complicatiile acestora se acorda tuturor persoanelor aflate pe teritoriul Romaniei si se suporta din bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS);
b) serviciile medicale si medicamentele pot fi acordate si validate si fara semnarea cu cardul national de asigurari sociale de sanatate si fara termen de raportare in 3 zile lucratoare de la data acordarii serviciilor;
c) decontarea pentru unitatile sanitare cu paturi aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, a sumelor contractate si decontate din bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate sau bugetul Ministerului Sanatatii, indiferent de numarul de cazuri realizate sau dupa caz la nivelul activitatii efectiv realizate in conditiile in care acesta depaseste nivelul contractat;
d) decontarea serviciilor medicale in unitatile sanitare din asistenta medicala primara si ambulatoriul de specialitate clinic la nivelul activitatii efectiv realizate, cu maximum 8 consultatii/ora;
e) prescrierea de medicamente de catre medicii de familie, inclusiv a medicamentelor restrictionate din Lista de medicamente, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 720/2008, pentru pacientii cronici.
– in cazul achizitiei de medicamente de catre unitatile sanitare pentru tratarea pacientilor cu COVID-19, preturile medicamentelor pot depasi preturile maximale aprobate de Ministerul Sanatatii.
– Pe perioada starii de urgenta, pentru neindeplinirea atributiilor de serviciu, pot fi suspendati din functiile de conducere conducatorii unitatilor sanitare, directiilor de sanatate publica, caselor de asigurari de sanatate, serviciilor de ambulanta, precum si autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale cu atributii in domeniul asistentei si protectiei sociale, indiferent de statutul lor. Nu este necesar ca persoanele desemnate sa exercite temporar aceste functii sa fie functionari publici.
– Pe perioada starii de urgenta se pot realiza transferuri intre bugetele Ministerului Sanatatii si Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (in ambele sensuri) precum si intre diferitele linii de buget ale Ministerului Sanatatii sau Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate in functie de necesitati.
– Influentele financiare determinate de cresterile salariale pentru personalul medical si nemedical din unitatile sanitare publice si cele care au ca asociat unic unitatile administrativ teritoriale se suporta din bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate – Titlul VI – Transferuri intre unitati ale administratiei publice.
– Valoarea procentului aferent contributiei clawback pentru trimestrul I al anului 2020 se plafoneaza la valoarea trimestrului IV al anului 2019.
– Pentru serviciile medicale, medicamente, investigatii paraclinice acordate in perioada starii de urgenta, sumele angajate nu vor fi limitate la cele aprobate pentru trimestrul I al anului 2020.
– Decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate in carantina pentru COVID-19 va fi realizata cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare in bugetul FNUASS la nivelul necesar.
– Pe perioada starii de urgenta, modificarile de structura din cadrul unitatilor sanitare se vor aviza de catre directiile de sanatate publica locale in functie de necesitati.
– Pe perioada starii de urgenta, prin ordin al ministrului sanatatii se pot introduce noi programe de sanatate si servicii medicale destinate prevenirii si combaterii COVID-19.
– Se autorizeaza prescriptiile de tratamente „off – label” in cazul pacientilor infectati cu virusul SARS-CoV-2, dupa ce aceste tratamente sunt avizate de catre comisia de politica a medicamentului din cadrul unitatii sanitare respective.
– (1) Asigurarea sumelor necesare in bugetul Ministerului Sanatatii pentru achizitionarea de catre directiile de sanatate publica de materiale necesare in perioada pandemiei se realizeaza prin transferuri de la Ministerul Sanatatii, urmand ca achizitia sa se realizeze de catre directiile de sanatate publica prin procedura de achizitie directa.
(2) Asigurarea sumelor necesare in bugetul Ministerului Sanatatii pentru achizitionarea de catre unitatile sanitare de materiale si medicamente necesare in perioada pandemiei se realizeaza prin transferuri de la Ministerul Sanatatii, urmand ca achizitia sa se realizeze de catre unitatile sanitare prin procedura de achizitie directa.
(3) Ministerele cu sistem de sanatate propriu pot face achizitii directe pentru unitatile sanitare proprii atat din bugetele ministerelor de resort cat si din cele ale unitatilor sanitare.
– (1) Prin ordin al ministrului sanatatii se stabilesc masurile de sprijinire a persoanelor izolate la domiciliu, ca urmare a masurilor de limitare a raspandirii COVID-19.
(2) Masurile de sprijin se pun in aplicare de autoritatile administratiei publice locale.
(3) Cheltuielile necesare se asigura prin transfer intre bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sanatatii, si bugetele locale.

rn

 

rn