Casa de Asigurări caută să facă pace in războiul dintre medici şi pacienţi
„Avem destul de multe sesizări, atât la nivel de furnizori (medici – n.r.), cât şi prin prezentarea directă la Casă privind diverse aspecte legat de plata unor servicii, de coplată, de posibilitatea de a obţine anumite medicamente. Unii pacienţi vor să ştie de ce medicul nu le prescrie câte medicamente doresc”, spune Marius Tăutu, preşedintele Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Sălaj. Pentru o răspunde sesizărilor aduse de bolnavi, preşedintele CJAS Sălaj doreşte să le reamintească acestora anumite aspecte.
Programarea trebuie respectată; pacienţii nu pot intra la medic când vor ei
Foarte multe reclamaţii, după cum spune Tăutu, se referă la programare, pacienţii fiind nemulţumiţi pentru că nu sunt consultaţi când ajung la medic.
„Programarea care se face, în special pentru bolnavii cronici, trebuie respectată, atât la nivelul cabinetului medicului de familie, cât şi în ambulatoriu de specialite şi în spital. De ce? Pentru că această programare, dacă nu este respectată, duce la fie la aglomeraţie la cabinet, fie la diverse tensiuni care pot apărea între pacient şi medic. Nu vorbim de programările în situaţii de urgenţă medico-chirurgicale sau în situaţii de boli acute, în special la copii, gravide, bolnavi cronici de o anumite vârstă. Există şi un ordin (de ministru – n.r.) care prevede obligativitatea programării”, explică Tăutu.
Pacienţii nu-şi pot schimba medicul de familie după bunul plac
Preşedintele CJAS Sălaj a precizat şi faptul că pacienţii nu-şi pot schimba medicul de familie doar pentru că medicul a refuzat să-i dea un bilet de trimitere la cerere sau când a refuzat să prescrie medicamente cerute de pacient.
„Transferul la alt medic de familie se face în urma unei cereri şi pe baza documentelor care atestă că persoana e asigurată, dar doar după minim şase luni în care respectivul medic i-a fost medic de familie. Am avut situaţii în care, din diverse motive, asiguratul voia să schimbe medicul de familie. Sigur, când aceste motive ţin de faptul că medicul respectiv nu a vrut să dea un bilet de trimitere când a vrut pacientul sau să prescrie medicamentele pe care le-a vrut pacientul, nu le putem lua în considerare. Medicul a respectat legislaţia”, explică Tăutu.
Există cazuri în care schimbarea medicului de familie e necesară, mai ales când medicul se mută din judeţ sau dintr-o localitate în alta. În aceste cazuri, nu e necesar să treacă cele şase luni pentru a se face schimbarea.
Pacienţii sunt nemulţumiţi că nu li se prescriu toate medicamentele recomandate de specialişti
Pacienţii s-au plâns la CJAS Sălaj şi de modul de prescriere a medicamentelor. Mai exact, aceştia nu sunt mulţumiţi de faptul că medicul de familie nu le prescrie toate medicamentele, chiar dacă sunt 15, recomandate de medicii specialişti. stop_coloana
Marius Tăutu precizează că „medicul de familie are mai multe competenţe decât ceilalţi specialişti în a prescrie medicamente şi la indicaţia specialiştilor din ambulatoriu sau din spital, pe baza scrisorii medicale”.
Acesta a explicat că pentru bolnavii cu pensie sub 700 de lei pe lună, numai medicii de familie pot prescrie anumite medicamente.
În plus, medicul de familie nu poate prescrie decât un număr maxim medicamente pe reţetă pe lună. De exemplu, pentru bolnavii cronici poate prescrie maxim şapte medicamente. Din acest motiv, medicii de familie trebuie să colaboreze cu pacientul şi să găsească o soluţie prin care să poată să se limiteze la numărul maxim de medicamente. Dacă nu respectă acest lucru, medicii sunt penalizaţi de către CJAS Sălaj.
„Chiar dacă medicii cunosc reglementările, din păcate nu au timp şi răbdare să informeze şi pacientul asupra acestor condiţii pentru ca să nu existe dispute la nivel de farmacie sau pacienţii să vină la Casă să ceară explicaţii”, spune Tăutu.
Bolnavii nu înţeleg de ce trebuie să plătească mult pe medicamentele compensate
Reclamaţiile făcute la CJAS Sălaj de către pacienţi au făcut referire şi la faptul că, deşi au gratuitate sau un anumit grad de compensare, trebuie să plătească medicamente.
Tăutu le atrage atenţia că medicamentele se compensează la preţul de referinţă, nu la preţul din farmacie şi că pacienţii trebuie să plătească diferenţa.
De exemplu, preţul de referinţă al unui medicament poate fi 6 lei, iar preţul din farmacie 10 lei. Dacă medicamentul respectiv e compensat cu 50 la sută, pacientul va trebui să plătească 7 lei, nu 5 lei (jumătate din preţul de pe raft). În acest caz, se compensează doar 3 lei. Suma pe care pacientul o are de dat pe medicament e preţul medicamentului de pe raft minus compensarea, adică 7 lei.
Medicii de familie se plâng că pacienţii îi ameninţă că se mută la alt medic dacă nu le dau concedii medicale
Nu doar pacienţii au făcut reclamaţii la CJAS Sălaj, ci şi medicii de familie. Aceştia se plâng de faptul că unii pacienţii îi ameninţă că se mută la alt medic de familie dacă nu le dau concedii medicale la cerere.
Preşedintele CJAS Sălaj atrage atenţia pacienţilor că nu pot cere concediu medical şi că doar medicul e cel care decide dacă şi când se acordă concediile medicale.
